Terkini

Salam,

Terima kasih kpd semua yg sudi mengunjungi blog ini.

Saya amat berharap apa saja yang dipamirkan di sini tidak di copy paste/membuat salinan keluar tanpa kebenaran saya melainkan bersama credit sumber asal.

Di sini juga ingin saya maklumkan bahawa ada antara cerita2 bersiri yg telah tamat akan saya publish semula. Mungkin ada sedikit perubahan dan ada juga yang kekal.

Akhir kata, SELAMAT MEMBACA.

Terima kasih.

Jangan tanya aku lagi... :)

Thursday

Cinta Seutas Rantai Leher Emas 1

Tiga tahun dia merawat luka yang berbekas
Selama itu juga pintu hatinya tertutup buat wanita
Adakah mungkin! hanya dengan seutas rantai leher emas
Telah merubah segala-galanya
Hati, perasaan dan Jiwa..?

---------------------------------------------------------

Haris mengangguk-anggukkan kepala tanda berpuas hati dengan kerja-kerja penyelenggaraan yang dilakukan oleh pekerja-pekerjanya pada setiap unit penghawa dingin yang terdapat di hotel lima bintang itu. Selepas mencatit sesuatu Haris memberi kebenaran untuk mereka pulang awal di samping menandakan berakhirlah tugasan mereka di hotel itu pada hari ini.

Selepas pekerja-pekerjanya berlalu, Haris turut kembali ke kamarnya yang terletak di tingkat tujuh. Sejenak dia tersenyum sendiri mengingati di mana dahulu dia juga seperti mereka, bekerja makan gaji, tapi itu semua sudah berlalu. Hari ini dia sudah boleh berbangga dengan syarikat miliknya yang di usahakan sendiri. Berbekalkan pinjaman dan sokongan kedua ibu bapanya beserta kelulusan dan kemahiran yang dia ada Haris nekad berhenti kerja, dan hasilnya semenjak setahun yang lalu, inilah sumber pendapatan dan kerjayanya. Biar pun pada awalnya bermacam rintangan terpaksa dia lalui tapi kini dia sudah boleh tersenyum lega dengan apa yang dia ada di samping bergelar Usahawan Muda yang berjaya.

Sampai saja di bilik, terus Haris merebahkan diri, sejenak dia teringatkan sesuatu, lalu Haris menyeluk poket seluar, mencari jam tangan yang di tanggalkan ketika mengambil wudhu’sebentar tadi. Tiba-tiba dia tersentuh sesuatu lalu dia menarik keluar, tersentak hatinya seketika memandang Seutas Rantai Leher Emas!

Haris menggenggam erat rantai itu sambil di bibirnya terukir senyuman mengingati sesuatu, Ya! peristiwa di mana....

Selesai mengalas perut dan mengisi minyak, Haris menghalakan pemanduan mencari jalan untuk masuk ke lebuh raya semula. Ketika dia terkial-kial memandu sambil melihat papan tanda, sekilas sempat Haris menoleh ke arah sampul surat yang terletak di sebelah tempat duduk hadapan, di mana di beri oleh mama sebelum dia bertolak dari rumah tadi.

“Tengok lepas tu buat pilihan” pesanan mama masih terngiang-ngiang di telinganya.

Tergerak hatinya untuk melihat gambar anak dara siapakah yang dipilih oleh ibunya kali ini. Dengan tangan kanan memegang stereng dan tangan kiri menyelak-nyelak gambar dari dalam sampul, tiba-tiba satu hentakan datang dari belakang, “Auch!” ujar Haris sambil menggosok-gosokkan kepala seketika, melalui cermin pandang belakang Haris terpandang sebuah van yang menghentamnya.

“Hoi!” Jerkahnya sambil membuka pintu kereta terus ke belakang.

“Nasib baik hanya tercalar ja” bisik hati Haris namun ego menguasai diri.

“Alamak! Mati aku!”

Haris mendengar pemilik van yang merempuhnya mengeluh sendiri.

“Alamak! perempuanlah” bisik hati Haris. Lalu dia mengetuk tingkap van tersebut meminta wanita itu keluar.

Tak berkelip Haris memandang wajah itu sebaik saja wanita itu keluar, tapi cepat-cepat dia menyedarkan diri.

“Alamak! Kemek” keluh wanita itu ketika memeriksa bahagian depan van, sejurus kemudian beralih memeriksa kereta milik Haris pula.

“Maafkan saya Encik.. Maafkan saya” ujar wanita itu berkali-kali ketika menghampirinya. Wajah wanita itu kelihatan pucat mungkin terkejut dan panik agaknya. Kasihan juga Haris memandang tetapi dia tak boleh mengalah begitu saja, yang bersalah perlu membayar! detik hatinya.

“Setakat minta maaf calar kereta saya takan elok kembali, saudari”

“Saya betul-betul tak nampak dan tak sengaja Encik, maafkan saya” sekali lagi wanita itu memohon maaf.

“Sesiapa pun akan cakap begitu, saudari.. so sekarang ni macam mana”

“Saya tak da cash money sekarang” perlahan wanita itu bersuara lemah.

“Why don’t you call your husband ka atau sesiapa” Haris bersuara memberi cadangan.

“Husband? Saya belum berkahwin lagi” separuh berbisik wanita itu menjawab soalannya.

“Habis tu macam mana ni? panggillah sesiapa pun, atau kita buat report saja” Haris mula merungut sendiri.

“Beginilah Encik”

Sejurus kemudian wanita itu meraba-raba sesuatu di dalam beg. Haris mengambil peluang menatap wajah bujur sirih milik wanita itu. “Manis!” pujinya dalam hati. Cepat-cepat dia mengalihkan pandangan mata bila wanita itu mula mengangkat muka.

“Nah!"

“Apa ni?”

“Ini kad saya, lepas Encik repair kereta dan cat, call dan beri saya resit nanti saya bayar.” jelas wanita itu lembut, sambil mengukir senyuman manis.

Sekilas Haris memandang wanita itu sekali lagi, masih dengan senyuman manis terukir di bibir. Dada Haris berdebar-debar seketika lalu dia cuba menepis satu perasaan yang sudah lama hilang dari jiwanya, yang kini hadir semula menyapa. Dikumpulnya tenaga lalu cuba mengabaikan apa yang dia rasa.

Aku tidak boleh lemah di hadapan wanita, bisik hatinya, lalu Haris membuang jauh-jauh debarannya sebentar tadi, sekilas memandang wanita itu dengan perasaan curiga. “Perempuan sekarang ni bukannya boleh percaya sangat, lebih-lebih lagi yang ada rupa” detik hati Haris. “Tak nak bayar atau ada agenda!” Haris meneka sendiri.

Perasaan ego, marah, curiga dan debaran di dada silih berganti. Sekilas Haris membuang pandang ke jalan raya sambil matanya melilau mencari penanda jalan bagi menunjukkan di manakah ketika ini dia berada. Nun tak jauh dari tempat dia berdiri kelihatan satu papan tanda yang bertulis `Kota Sarang Semut’. Dia menarik nafas lega. Lalu dia menoleh memandang perempuan itu semula.
“Oh! Agaknya beginilah taktik perempuan-perempuan kat sini ya, pantang nampak lelaki pakai kereta hebat sikit mula pasang strategi dan pura-pura langgar kereta supaya dapat berkenalan.” Spontan Haris berkata sambil menepuk-nepuk tangannya lagak menyindir.

“Apa Encik cakapkan ni?” bulat mata wanita itu menyoalnya.

“Ni nak bayar ke tak mahu? Ataupun awak nakkan kad saya” duga Haris sedikit tegas menyindir. Dia langsung tidak memandang perempuan itu.

“Encik cakap tu biar berlapik sedikit, jangan ingat semua perempuan kat sini macam yang Encik sangkakan” balas wanita itu meninggikan suara, sambil tangannya merampas kad nama yang di berikan sebentar tadi dari tangan Haris.

“Kalau tak nak jangan ambil, saya langsung tidak ada niat mengumpan, lagipun tak teringin saya nak bersuamikan orang kaya biadap macam saudara” ujar wanita itu sambil melempar kad nama tersebut ke tanah.

Terperanjat Haris dengan tindakan pantas wanita itu dan kata-kata pedas yang di luahkan. Matanya tidak berganjak seinci pun dari memandang wajah wanita itu.

Haris melihat wanita itu kelihatan gelisah seperti memikirkan sesuatu. Setelah agak lama wanita itu berkelakuan begitu, tiba-tiba Haris melihat wanita muda itu menanggalkan rantai emas dari leher dan menghampirinya.

“Ini rantai emas pemberian arwah ibu saya, walaupun saya ni bukan golongan kaya tapi rantai ini ada nilainya, ambil dan jual buat ganti kerosakan kereta Encik”

Terpana Haris melihat tindakan spontan wanita itu. Ada tanda-tanda air mata wanita itu yang akan gugur. Haris ingin berkata sesuatu tapi tak mampu,lidahnya tiba-tiba kelu dan rasa bersalah bersarang di jiwa atas keterlanjuran kata dan kesilapannya dalam menilai peribadi wanita muda itu.

Haris cuba menghalang tetapi wanita itu lebih pantas bergerak, bergegas masuk ke dalam van dan berlalu laju meninggalkannya.

Lalu perlahan Haris menundukkan badan dan mengutip semula kad nama tersebut lalu dimasukkan ke poket seluar.



Bunyi pintu bilik sebelah dikuak mengejutkan Haris dari lamunan. Lalu rantai emas tersebut Haris simpan kembali. Sejenak Haris merehatkan diri di sofa. Dia menutup matanya seketika menenangkan fikiran seraya ingin memanjakan badannya yang keletihan, tetapi hampa, bila sekali lagi kejadian kelmarin terbayang-bayang di fikiran dan wajah manis wanita kelmarin juga kembali terbayang di minda.

“Apa dah jadi dengan aku ni” soal Haris di dalam hati. Sejak kemalangan pagi kelmarin hatinya menjadi tak keruan, wajah wanita itu asyik terbayang-bayang tatkala mata terpejam.

“Hah! Tak boleh jadi ni!” Haris merengus memarahi diri sendiri.

Hampir tiga tahun dia menjauhkan diri dari wanita, tiga tahun juga dia mengelak dari terjerumus dalam kancah Cinta! Malah tiga tahun telah dia habiskan masanya belajar memahami persoalan tentang Benarkah Cinta sambil mencari diri sendiri yang hilang. Semua ini dia lakukan gara-gara hati yang terluka berpunca dari perbuatannya sendiri yang tidak setia. Di dorong rasa menyesal yang tak sudah, hatinya bagaikan tertutup buat Wanita!
Namun selepas kejadian kelmarin... Ahh...

“Rasa bersalahkah aku kerana berkasar sehingga seraut wajahnya sering hadir mengundang debaran?” Haris menyoal diri sendiri bila wajah wanita muda itu kini mendapat tempat di mindanya sejak semalam.

Sejenak Haris bangun lalu menghampiri jendela yang ada di situ. Di buang pandangannya jauh-jauh ke luar, tiba-tiba hatinya tersentap bila sayup-sayup matanya terpandang sesuatu....

“Teratak Saujana!”

Sejenak Haris meraup wajahnya. Hilang sebentar tumpuannya pada wanita dan rantai emas itu sebaliknya di ganti dengan memori lama menggamit diri.

Benar, Rindu! dan Cinta! sebenarnya membawa dia ke sini. Tidak salah tekaan mamanya dua hari lepas.....



"Kamu terima juga projek kat Langkawi tu Ris?”

“Ha ah mama, esok kami akan berangkat”

“Flight pukul berapa?” soal mamanya lagi.

“Haris drive mama, sebab lepas habis kerja Haris bercadang nak singgah Bukit Kayu Hitam sekejap,nak jumpa kawan kat sana” jelas Haris perlahan.

“Tak takut ke drive sorang-sorang, naik flight kan senang” mama membebel sambil menjeling.

Haris menggelengkan kepala. “kan Haris cakap nak jumpa kawan”

“Yang kamu tu kenapa tak terima ja projek kat Melaka, kan lebih dekat?” soal mama lagi seperti tidak berpuas hati dengan keputusannya ke Langkawi.

“Saja nak ubah angin” ringkas Haris menjawab kali ini.

“Saja nak ubah angin atau kamu masih teringatkan Sarah, Ris?” mama membuat tekaan, sekilas Haris memandang wajah mamanya.

“Sudah sudahlah tu Ris, dia dah jadi isteri orang pun” ujar mamanya seperti tahu apa yang sedang di fikirkannya.

“Mama pasti ke yang dia orang tu dah kahwin?”

“Hampir tiga tahun Ris.. takan mereka belum kahwin lagi”

Haris meraup wajahnya seketika. Ingatannya berputar kepada kejadian tiga tahun yang lepas. Di mana terlakar sejarah, gadis yang di cintainya Sarah di lamar lelaki lain di Pantai Chenang.

Lalu selepas itu dia membawa diri..

Dan semenjak hari itu sehingga sekarang langsung dia tidak pernah mendengar khabar berita mengenai Sarah lagi..

Terputus terus hubungan apatah lagi tak lama kemudian papanya telah bersara dan mereka berpindah rumah. “Mungkin sebab tu Sarah tak dapat menjejak mereka untuk bagi kad jemputan” Haris meneka sendiri di dalam hati.

“Mama tak peduli Ris, mama nak kamu kahwin juga tahun ini, kalau kamu masih tak bawa pulang sesiapa kami akan carikan jodoh untuk kamu, mama tak peduli dan tak mahu dengar apa-apa lagi alasan”

Haris memandang wajah mamanya memohon simpati. Tapi hampa. Tegas kali ini mama bersuara. Begitulah sikap mama kalau sudah suaranya bernada begitu, usahkan pujuk, melutut merayu pun mama tak hiraukan lagi.




Lamunannya terhenti..

“Aduh! Mana aku nak cari pengganti seperti Sarah!” keluh Haris di dalam hati sambil meraup wajahnya.

Sejenak Haris menyeluk poket seluar mengeluarkan kembali seutas rantai emas lalu di belek-beleknya seketika.


"Ini rantai emas pemberian arwah ibu saya, walaupun saya ni bukan golongan kaya tapi rantai ini ada nilainya, ambil dan jual buat ganti kerosakan kereta Encik”


“Rantai ini tentu amat bermakna dan bernilai bagi perempuan itu kerana ianya pemberian dari seorang ibu apatah lagi sudah meninggal dunia, mesti dia sayang giler” Keluh Haris sendiri sambil di sudut hatinya memuji sikap dan peribadi wanita itu yang sanggup melepaskan sesuatu yang dia sayang demi sebuah harga diri.

“Aduh! Apa kena dengan aku kelmarin, cepat naik hantu!” Haris mengomel memarahi diri sendiri dan sedikit menyesal atas keterlanjuran katanya kelmarin lebih-lebih lagi terbayang wajah wanita itu yang sayu ketika menyerahkan rantai emas ke tangannya. Malah Haris menyalahkan dirinya kerana bersikap ego langsung tidak bertolak ansur memandangkan kejadian itu, dia juga turut bersalah kerana agak leka dan cuai memandu dan jika di lihatkan dari segi kerosakkan rasanya kenderaan wanita itu lebih teruk.

“Entah-entah van itu punca pendapatannya pa?” Haris meneka sendiri bila dia perasan banyak barang-barang seperti meja lipat dan sebagainya terdapat di dalam.

Spontan dia teringatkan sesuatu lalu meraba-raba pula poket kiri seluarnya dan mengeluarkan sekeping kad nama lalu perlahan-lahan dia membaca...

NurAmirah binti Dahalan
019-4xxxxxx

Lantas Haris merasa lega, "nasib baik tak hilang" detik hatinya. Sejenak terasa hilang segala beban masalah yang tergalas di bahu. Cuma kini yang perlu di fikirnya bagaimana hendak memulakan bicara... Kemaafan perlu di pinta...

Sambil berfikir Haris memejamkan mata sebentar, tetapi terganggu oleh panggilan dari mama.

“Kamu dah tengok gambar-gambar tu Haris?” soal mama tegas.

“Belum” pendek Haris menjawab sambil tangan kirinya menggenggam erat rantai emas.

“La.. kalau macam tu biar mama saja pilih”

“Kalau tak nak jangan ambil, saya langsung tidak ada niat mengumpan, lagipun tak teringin saya nak bersuamikan orang kaya biadap macam saudara”


Tiba-tiba terngiang-ngiang kata-kata wanita itu kelmarin di telinganya.


“Haris! Haris!” panggil mama berkali-kali dalam talian.

“Haris sibuk ni, balik nanti kita bincang” Haris menjawab lalu pantas mematikan talian.

“NurAmirah” tanpa sedar dia tersebut nama itu lalu tersenyum....

“Tak teringin nak bersuamikan orang kaya biadap ya, we will see....” bisik Haris tersengih menaman azam.

Lalu perlahan-lahan Haris menjauhkan diri dari jendela dan menutup tirai menjauhkan pandangan matanya dari Teratak Saujana...

Pergilah Kenangan! Pergilah! Akan ku buka lembaran baru.....ujar Haris perlahan sambil menggenggam erat seutas Rantai Leher Emas.

No comments:

Post a Comment