Terkini

Salam,

Terima kasih kpd semua yg sudi mengunjungi blog ini.

Saya amat berharap apa saja yang dipamirkan di sini tidak di copy paste/membuat salinan keluar tanpa kebenaran saya melainkan bersama credit sumber asal.

Di sini juga ingin saya maklumkan bahawa ada antara cerita2 bersiri yg telah tamat akan saya publish semula. Mungkin ada sedikit perubahan dan ada juga yang kekal.

Akhir kata, SELAMAT MEMBACA.

Terima kasih.

Jangan tanya aku lagi... :)

Tuesday

Sebuah keputusan

“Kenapa Lis cakap macam tu kat abah?”

“Cakap apa?”

“Yang Lis dan adik-adik nak tinggal dengan atuk dan nenek kat kampung”

“Salahke kalau Lis nak tinggal kat sana?”

“Salah tu tidaklah.. tapi tak kesian ke kat abah nanti”

“Alah! Abah kan nanti ada pengganti.. time tu dah tak perlukan kami lagi”

“Tak baik Lis cakap begitu.. tak ada siapa yang mengganti..”

“Habis tu apa?”

“Cuma... cuba Lis fikirkan sejenak.. masa depan kelak bila Lis habis tingkatan lima kemudian dapat masuk universiti lepas tu kahwin.. siapa yang akan jaga makan minum abah nanti?”

“Alasan.."
"Alah yang sebenarnya semua orang dah tak sayangkan ibu?”

“Bukannya tak sayang.. sayang sangat-sangat pada arwah ibu kamu.. tapi kita perlu ingat setiap yang hidup pastikan mati Lis.. dan abah Lis perlukan seseorang untuk menemani hari tuanya nanti"



"Argh! buntu aku"
Batin Alissa menjerit. Dia menurunkan selimut lalu mengiring ke sebelah kanan. Tak lama kemudian mengubah kearah kiri pula. Perbualannya dengan maksu petang tadi terngiang-ngiang, benar-benar mengganggu emosi saat ini, lantas membuatkan mindanya berkerja keras mencari jalan penyelesaian.

"Keputusan?" Jerit Alisa dalam hati. "Aduh! Keputusan apa yang harus aku berikan..
Argh! Tension! Tension!" Lantas Alissa bangun dari pembaringan. Gambar ibunya diambil dan ditatap. Perasaannya sukar di terjemahkan.



"Lis.. “

“Ya bu”

“Kalaulah ibu dah tiada lagi....”

“Ibu janganlah cakap macam tu”

“Jangan menangis Lis... ibu tahu Lis seorang anak yang baik, sayangkan ibu Cuma penyakit ibu ni...”

“Setiap penyakit ada ubatnya ibu....”

“Kecuali matikan?”

“Sudahlah bu.. jangan cakap lagi.. ibu tidur ya”

“Dengar sini Lis.. sekiranya ibu tiada lagi dan abah ingin berkahwin.. Lis bawalah adik-adik tinggal dengan atuk dan nenek ye sayang...”



Sekali lagi kenangan lalu menghimpit minda dan menyucuk-nyucuk cuping telinga. Agaknya memang malam ini aku perlu membuat keputusan, baiklah kalau macam tu.... Cik Selimut, Cik bantal peluk.. ketepi.. aku nak bangkit buat perhitungan..
Jendela ku hampiri lalu ku buka agar bayu malam membelai tubuh ini. Sudah menjadi kebiasaan sekiranya aku ada masalah, di sinilah tempat aku mencari ketenangan. Dengan bendang yang luas terbentang mengelilingi rumah banglo dua tingkat hasil ilham arwah ibu cukup mendamaikan, apatah lagi pohon-pohon nyiur muda yang melambai-lambai bisa melupakan segala masalah yang berperang di jiwa. Sejenak aku mendongak ke langit, kelihatan pula bintang-bintang bergemerlapan di angkasa sungguh menarik sekali. Alangkah seronoknya kalau aku dapat bersama-sama Dr. Muzaffar ke sana. Ha! Ha! Ha! Inilah masalahnya dengan diri aku ni kalau sudah berdiri di sini, lebih banyak berfantasi dari cuba menyelesaikan masalah diri.
Masalah oh masalah.. mengapa hidup ini perlu ada masalah?

-Fikir Lis.. fikir.. jangan berkhayal
-Okey.. okey I’m serious now
-Nak bagi kahwin atau tidak? Kahwin? Tidak?



“Eh! abah buat apa kat luar?”Tiba-tiba Alissa terpandang seseorang di laman.
“Tengah malam macam ni”

Ingin aku menegur abah yang sedang berjalan menuju ke laman rumah. Namun bila teringatkan perang dingin antara aku dan abah membuatkan aku membatalkan saja niat di hati.
Peduli apa aku?
Biarpun hati kecilku rasa geram dengan usul ayah tempoh hari tetapi jauh di sudut hati masih jua ada terselit rasa simpati kepada abah. Kejamkah aku?



Arghhhhhhh.... jerit batin Fareez apabila teringatkan anaknya Alissa.
Fareez buntu tika ini. Sungguh dia tidak menyangka bicaranya tempohari mengundang amarah dan rajuk berpanjangan dari Lis. Saat ini jiwanya tertekan, antara kasihkan anak-anak dan tuntutan naluri. Ingin saja dia menjerit agar dapat melepaskan rasa perit batinnya yang sekian lama terkurung.
Duhai anak-anakku.. ketahuilah.. apa yang abah lakukan ini bukanlah bermakna abah tidak lagi menyayangi arwah ibu.. sampai saat ini tidak pernah pudar kasih sayang abah kepada ibu Cuma.....
Argh! bolehkah mereka memahaminya.... jeritan batinku????



"Itu alasan abah saja... bukankah selama ini.. adik-adik abah hantar ke rumah MakTon?”

Memang benar kata-kata Lis itu. Fareez meraup wajahnya seketika bila mana terngiang-ngiang kata-kata Lis tempohari. Memang benar rumah MakTonlah tempat anak-anaknya singgah sewaktu dia keluar bekerja. Namun.....
Tuntutan batin! itulah jawapan yang tepat. Empat tahun anakku.. abah bersendirian melayari malam-malam, itu belum termasuk tiga tahun ibumu sakit. Argh! maaf! Bukan bermaksud abah mengukit Cuma....
Bolehkah anak-anakku memahami? Jeritan batin seorang lelaki?


Fareez melepaskan satu keluhan panjang.

“Eh! Lis” bisik Fareez bilamana ketika dia mendongak, terlihat dia akan Lis yang sedang memerhatinya dari jendela. Lantas dia menggamit agar Lis turun bersamanya menghirup udara malam di laman rumah.

“Tak boleh tidur?” soal abah sebaik saja aku tiba di situ.

“Abah pula?” tanyaku tanpa menjawab pertanyaan abah. Lalu abah memandang wajahku lama sebelum mengukir senyuman. Sah! Abah juga seperti aku.. sedang berfikir tentang masalah yang sama.

“So” serentak aku dan abah bersuara.

“Hmm.. Lislah dulu” ujar abah agar aku memulakan bicara. Sambil tersenyum aku memandang abah.
“Abah ingat tak waktu mula-mula rumah ni siap dulu... abah cakap abah nak tanam pokok cabai lah.. kucailah.. tapi...”

“Tapi.. tanam lalang? Rumput? Begitu?” celah abah sambil tergelak kecil. Aku turut ketawa juga, bukanlah kerana gelihati tapi entah mengapa aku merasa terhibur bila melihat abah ketawa begitu. Sejenak abah menggosok-gosok kepala aku sebelum menjawab. “Abah tiada masa lah sayang”

Aku memandang abah yang tika ini sedang mendongak ke langit, mungkin sedang menghitung bintang... atau barangkali sedang mencari ketenangan atau cuba menyembunyikan sesuatu dariku.. argh! aku pun tak pasti. Namun jawapan abah yang mengatakan tidak ada masa mungkin adalah jawapan yang terbaik bagi soalan aku. Bila di imbau kembali, sewaktu rumah ini 60% dalam pembinaan, abah terlalu sibuk menjaga ibu yang sakit serta melayan kami adik beradik dan bila 100% rumah ini siap, ibu pula pergi buat selama-lamanya justeru itu mungkin abah sudah hilang minat untuk meneruskan impiannya ditambahkan pula dengan terbatasnya masa kerana terpaksa bekerja disamping menjaga kami serta menguruskan rumah tangga.

“Abah penat ye?” lancar lidahku menutur kata. Sebuah senyuman manis terukir di bibir abah.
Handsome juga abah aku ini ya! Patutlah masih ada orang hendak, sempat hati nakalku berbicara.

“Kadang-kadang” abah menjawab tenang.

“Kesian ye abah.. semua kena buat sendiri”

“Itu sudah tanggung-jawab abah sayang”
“Kalau boleh abah nak tengok anak-anak abah membesar dengan sempurna.. dan kalau diizinkan Allah dan dipanjangkan umur abah ingin sekali melihat Lis dan adik-adik berjaya, berumah-tangga sehinggalah beranak pinak” ucap abah masih lagi dengan senyuman menghiasi bibir.

Aku tersenyum mendengar celoteh abah. Kahwin! Hi hi hi bunyi macam best je.. best ke kahwin? Alahai! Biarpun aku masih remaja, kadang-kadang bila ada masa terluang sering juga aku berkhayal tentang jejaka idaman. Kalau boleh aku nak lelaki itu seorang yang matang.. baik hati, pandai bab-bab agama, handsome, berkerjaya, ada kereta mewah, ada wang (hehehe..).. tapi adakah lelaki-lelaki bujang di luar sana begitu? Kalau ada pun mesti dah jadi milik orang..

“Kalau boleh abah nak semua anak-anak abah berjaya dunia dan akhirat... Lis! Lis!”

“Hah! Apa dia abah?”

“Bertuah! Berangan pulak dia”

“Bukan beranganlah bah.. sedang berfikir ni” jawabku cuba berdalih, lantas terbang semua fantasi tentang lelaki idamanku.
Sejenak aku memandang abah yang sedang menaikkan kening menantikan kata-kata dariku.

“Abah nak kahwin?” agak teragak-agak aku menyoal.

Fareez tergamam mendengar soalan dari anak gadisnya. Sangkanya Lis tidak akan mengungkit lagi, tidak pula dia sangka perkara ini dibangkitkan semula.

Melihat abah diam, menjadikan aku dalam keadaan serba salah. Kucuba mengumpul kekuatan untuk berbincang dari hati ke hati dengan abah, biar terlerai kekusutan yang tersimpul.
“Abah tak sayangkan Lis dan adik-adik?” lancar sekali lidahku menyoal. Aku perasan abah terkejut dengan pertanyaan ku ini.

“Dalam dunia ni mana ada seorang bapa yang tak sayangkan anaknya”

“Kalau sayang.. mengapa abah mesti kahwin?”
Sekali lagi lidahku lancang bertanya, biarpun sedikit menyesal namun aku tak mampu menahan gelodak di jiwa yang membuak-buak inginkan jawapan.

Fareez memandang wajah anak gadisnya lama. Kelu lidahnya untuk berkata-kata. Jawapan bagaimanakah harus dia lontarkan agar bisa menjelaskan isi hati serta mudah untuk Lis memahaminya.

-Abah kesunyian!
-Abah perlukan teman untuk melayani malam-malam abah!
-Argh! Gila! Tentu Lis berfikir yang aku ini tua tidak sedarkan diri!

Tapi! Tuakah aku? Umurku belumpun mencecah 50 tahun..
Sambil melepaskan satu keluhan panjang, Fareez meletakkan kedua tangannya ke belakang tengkok sambil mendongak ke langit.

Melihat abah yang sekali lagi merenung panjang ke dada langit membuatkan hati aku sedikit tersentuh.



“Cuba Lis fikirkan apa akan jadi pada abah bila Lis dan adik-adik habis belajar, bekerja dan berumah-tangga nanti.. siapa akan jaga abah?”
“Dan......”

“Kalau Maksu suka sangat abah kahwin... hah! Kahwinkan je lah.. buat apa tanya Lis lagi” cepat-cepat aku memintas cakap Maksu. Aku benar-benar radang dengan adik kepada abahku ini kerana cara percakapannya seolah-olah ibu sudah tiada tempat lagi di hati mereka.
“Tapi.... “

“Tapi Lis dengan adik-adik tak mahu tinggal dengan abah” kali ini Maksu pula memintas cakapku.

“Tahu tak pa” ingin sekali aku menjawab begitu tetapi hanya di dalam hati. Masih ada lagi rasa hormatku buat wanita berpangkat ibu saudara kepadaku.

“Maksu faham.. itu adalah permintaan ibu Lis.. tapi waktu tu ibu kan sakit.. macam-macam yang arwah fikirkan.. di sebabkan sayangkan Lis dan adik-adiklah mungkin ibu Lis berpesan begitu.. dan andainya Maksu di tempat ibu Lis pun Maksu akan berpesan begitu.. tapi Lis kan dah dewasa tentu boleh berfikir yang mana baik dan yang mana buruk.. tak mungkin abah Lis akan mengabaikan anak-anaknya.. percayalah”
“Baiklah Maksu takan paksa Lis lagi, tapi sekurang-kurangnya cubalah Lis fikirkan apa yang Maksu katakan tadi ya”



Kata-kata Maksu siang tadi kembali terngiang-ngiang di telinga. Wajah abah ku tatap lama, kelihatan tenang. Namun biarpun begitu, dari air wajah abah bagaikan meluahkan sepi sekeping hati yang tersimpan sekian lama.
“Abah!”

“Ya sayang”

Entah mengapa tiba-tiba hatiku merasa sebak sekali. Aku tahu aku tak sepatutnya mementingkan diri sendiri. Seperti mana aku yang impikan kehadiran seorang lelaki dalam hidupku kelak, begitu jua abah yang kini keseorangan. Aku sedar setiap manusia tidak kira tua muda mempunyai nafsu, cita-cita dan impian serta naluri masing-masing. Siapalah aku untuk menghalangnya. Bukankah hidup ini hanya sebuah persinggahan. Sejenak aku menarik nafas panjang-panjang. Harapan dan doaku semoga keputusan ini akan membahagiakan abah, adik-adik dan semua orang dan yang paling penting membahagiakan diriku sendiri. kerana sesungguhnya perkara yang paling membahagiakan kita ialah bila melihat orang lain bahagia, lebih-lebih lagi orang itu orang yang kita sayangi.

“Eh! kenapa ni Lis...” cemas abah bertanya bila air mataku mula tak mampu disembunyikan lagi.

Sejenak ku kumpulkan kekuatan dan dengan lafaz bismillah..
“Kahwinlah bah, Lis dan adik-adik takan menghalang”

No comments:

Post a Comment