Terkini

Salam,

Terima kasih kpd semua yg sudi mengunjungi blog ini.

Saya amat berharap apa saja yang dipamirkan di sini tidak di copy paste/membuat salinan keluar tanpa kebenaran saya melainkan bersama credit sumber asal.

Di sini juga ingin saya maklumkan bahawa ada antara cerita2 bersiri yg telah tamat akan saya publish semula. Mungkin ada sedikit perubahan dan ada juga yang kekal.

Akhir kata, SELAMAT MEMBACA.

Terima kasih.

Jangan tanya aku lagi... :)

Friday

Benarkah Cinta 2

“Papa, pulang lewat lagi..kan papa janji kita nak pergi shopping-shoping..cuci-cuci mata.. sambil jalan-jalan cari makan..” laju ja ayat yang keluar dari mulut Nabila anak Haziq.

“Ala lewat apanya sayang, kan baru pukul 7 lebih..” Haziq membela diri. Dia tergelak kecil melihat gelagat Nabila sedang marah. Itulah satu-satunya buah hati pengarang jantung. Nabila adalah kekuatan dirinya. Walaupun dia dan ibu Nabila sudah berpisah namun dia bernasib baik kerana bekas isterinya memberikan hak penjagaan Nabila kepadanya.

“Janji pukul 6 ni dah pukul 7.30malam… kan papa tu bos, balik je..suruh orang lain buat kerja tu..takda siapa yang boleh marahkan??” balas Nabila lagi sambil memuncungkan mulutnya.

Marahlah tu..pot pet pot pet..ngalahkan neneknya pulak. Haziq mengomel didalam hati.

“Tu yang senyum sorang-sorang, kenapa?”


Haziq tersengih lebar mendengar suara ibunya. "Baru teringat dah muncul ibu ni macam tau-tau aku sedang mengata" bisik hati kecil Haziq.
“Ayah mana bu?” Haziq bertanya sambil menyalami tangan ibu, satu perkara rutin yang di didik oleh ibu setiap kali keluar atau kembali ke rumah.

“Ayah ke masjid. Kamu tu, kenapa lambat? kesian ibu tengok si Ila tu, menunggu-nunggu kamu dari tadi. sambung ibu lagi.

“Maaflah bu..sibuk sikit hari ni..pukul 4 tadi.. Datuk Rosman datang ofis ajak ziq pergi tengok tapak perumahan di Gurun..itu yang lambat sikit..”

“Bukan dengan ibu kamu kena minta maaf..tapi..tu..” sambil ibu memuncungkan mulutnya kearah Nabila.

Haziq mengangguk kepala, lalu mengaturkan langkah ke ruang tamu dan duduk sebelah Nabila.
“Maafkan Papa ya” Ila diam sambil memalingkan muka. Haziq mencuba sekali lagi masih tiada respon terus Haziq berdiri dan menyanyi mengikut irama lagu P. Ramlee “Maafkan Papa..Maafkan Papa..Maafkan Papa” akhirnya berkesan bila kelihatan senyuman terukir di wajah Nabila. Sesungguhnya dia tahu rajuk anaknya itu tidak pernah lama.

"ok..ok..tapi papa janji denga Ila jangan buat lagi..”

“hmmmmm..nanti papa fikir dulu.. hmmmm…the answer is….NO” usik Haziq sambil menggeletek Nabila. Nabila menjerit-jerit kegelian.

“Ha sudah!sudah! nanti terlepas maghrib, cepat pergi bersiap” marah ibu melihat habis bertaburan bantal-bantal hiasan sofanya diruang tamu.

“Jom Ila..nenek dah nak bertukar jadi Hulk”

Terkekeh-kekeh Ila ketawa sambil meniru gaya Hulk menyakat neneknya.



[Di Tesco Extra]

“Kita nak cari apa ni pa?” soal Nabila.

“Le…kan Ila yang cakap..pergi shopping-shopping, cuci-cuci mata, jalan-jalan cari makan kan???” kata Haziq sambil mengajuk kata-kata Nabila.

“Ila, letihlah pa..jom kita makanlah”

“Ok jom”

Betul kata Ila, perut pun dah berdendang lagu keroncong, lagipun satu Tesco kami dah pusing.

"Alahai ramai orang pulak..takde tempat duduk kosong pula" rungut Haziq dalam hati. Dengan berhati-hati membawa dulang berisi makanan dan minuman Haziq mencari tempat duduk.

“Asssalamualaikum, Encik Haziq” tiba-tiba satu suara menyapa. Tersentak Haziq melihat empunya suara.

“Waalaikumsalam, eh..Sarah” “buat apa kat sini” tanya Haziq bodoh.

“Cuci kereta” seloroh Sarah sambil tersenyum.

“If you don’t mind, boleh kami duduk sini?” soal Haziq ragu-ragu, mana nak tahu kot-kot suaminya ada bersama.

“Come join us, cuma saya dan my son Syafiq, lagipun ini kan tempat public, duduklah kami pun dah nak habis ni”

“Ini mesti Nabila kan?” kata Sarah sambil memandang kepada Ila.

Sambil tersengih-sengih Ila mengangguk kepalanya sambil menghulur tangan untuk bersalam.

“How old is he, auntie?” petah pula Nabila hari ini, selalunya agak pemalu bila berjumpa dengan orang yang tak kenal.

“4 tahun, Syafiq salam uncle and kakak Nabila” arah Sarah sambil menurunkan Syafiq dari pangkuannya.

“Oh! I’m 6 years old. So, call me kak Ila.”

“Boleh Ila ajak Syafiq main kat situ” Nabila meminta kebenaran Sarah sambil menunjukkan ke arah tempat permainan kanak-kanak yang berada cuma di hadapan kami.

“Boleh kami pergi sana, pa?” Nabila beralih kepada Haziq pula meminta izin.

“Ok, but becareful” Haziq memberi kebenaran begitu juga Sarah. Lagipun tempat tu hanya di depan mata kami sahaja.

“So..” serentak Haziq dan Sarah bersuara selepas yakin Nabila dan Syafik selamat di kawasan permainan.

“Your husband tak ikut?” .

“Outstation” pendek jawapan dari Sarah sebelum mengalih pandangannya ke arah tempat permainan kanak-kanak. Pertanyaan Haziq mematikan senyuman Sarah. Spontan juga kelu lidahnya untuk berbual dengan lelaki itu. Sudah menjadi kebiasaan, dia cukup tidak gemar bila orang atau sesiapa sahaja dari kalangan syarikat tempat dia bekerja bertanyakan tentang hal peribadinya, seboleh mungkin dia pasti mengelak dari meneruskan perbualan biarpun orang tersebuk majikannya sendiri.

Sejenak suasana tiba-tiba bertukar sepi. Sarah tidak lagi semesra tadi. Haziq merenung Sarah lama. Rasa terkilan dengan sikap dan cara Sarah menjawab soalannya. Wanita itu tiba-tiba berubah. Namun terdetik jua rasa hairan kerana Sarah seperti tidak gemar bercerita tentang siapa suaminya. Sepanjang wanita itu bekerja di Syarikatnya belum pernah sekalipun dia bersua muka dengan suami Sarah.

Terpana seketika Haziq melihat Sarah yang sedang tersenyum sambil melambai anaknya. Cantik! zahir dan batin. Haziq memuji. Namun cepat-cepat Haziq beristighfar sambil mengalihkan matanya ke arah lain. Bagaikan tersedar dari mimpi pantas Haziq menggamit Nabila kembali menghabiskan makanan. Mereka harus cepat-cepat beredar dari situ. Perbuatannya kini duduk makan bersama Sarah amatlah tidak elok dipandang orang, meskipun mereka berada di tempat awam.

"Dia isteri orang" Haziq mengeluh dalam hati bersama perasaan bersalah bersarang di dada.

No comments:

Post a Comment