Terkini

Salam,

Terima kasih kpd semua yg sudi mengunjungi blog ini.

Saya amat berharap apa saja yang dipamirkan di sini tidak di copy paste/membuat salinan keluar tanpa kebenaran saya melainkan bersama credit sumber asal.

Di sini juga ingin saya maklumkan bahawa ada antara cerita2 bersiri yg telah tamat akan saya publish semula. Mungkin ada sedikit perubahan dan ada juga yang kekal.

Akhir kata, SELAMAT MEMBACA.

Terima kasih.

Jangan tanya aku lagi... :)

Tuesday

Hati Emas 2

Firdaus memboloskan diri keluar ke lobi seketika setelah penat melayan para tetamu. Penat berdiri Firdaus duduk. Firdaus mencapai sebuah majalah yang berada di situ. Helaian demi helaian diselak. Matanya terpaku pada satu helaian yang memaparkan gambar yang tiba-tiba menyesakkan dada.


“You ni mengapa Maria.. tak cukup ke apa yang I bagi selama ini.. sampai you terkejar-kejar siang dan malam memperagakan badan pada orang ramai”

“Hey! you dah lupa.. modelling adalah minat I.. you jangan pula sekarang ni memandai nak menghalang”

“I tahu.. tapi sebagai my wife you kenalah jaga maruah I dan keluarga.. ini tidak ke hulu hilir berkepit dengan jantan..”

“Bila I berkepit dengan jantan hah?”

“You masih tak nak mengaku” bulat mata Firdaus mendengar penafian yang di buat oleh Maria.

“Ini apa?” marah Firdaus sambil menyerahkan majalah yang memaparkan gambar Maria berpelukkan dengan seorang model lelaki.

“Hey! ini perkara biasalah.. takan you tak faham kerja I” balas Maria sambil melemparkan majalah tersebut ke muka Firdaus.

“Kurang Ajar” ujar Firdaus, sambil spontan menampar Maria.

Terperanjat dengan tindakan Firdaus, tanpa membuang masa Maria berlari ke kamar dan memasukkan pakaiannya ke dalam beg. Kali ini dia tekad untuk meninggalkan Firdaus.

“You nak kemana?” soal Firdau bila melihat Maria bergegas ke muka pintu bersama beg pakaian.

“I nak keluar” Maria menjawab kasar.

“I tak benarkan you keluar.. masuk” Firdaus bersuara tegas, cuba menghalang dengan menarik tangan Maria. Namun Maria enggan. Firdaus cuba berlembut sambil memujuk Maria.

“Hey! you ni siapa nak halang I” jerit Maria merentap tangannya dari di pegang Firdaus.

“I ni suami you” pujuk Firdaus sambil menarik beg yang dipegang oleh Maria.

“Suami? Hah! Nama je suami tapi habuk pun tadak”

“You jangan menghina I Maria” ujar Firdaus menahan sabar.

“Apa you ingat I takut dengan you hah?..dan I tak boleh hidup sorang…? hey! I dah muaklah hidup dengan you.. setahun hidup dengan you.. apa yang I dapat? .. nothing.. sebaliknya you kawal hidup I.. itu tak boleh.. ini tak boleh.. I dah meluat.. benci you tahu..I nak bebas.. bebas…” luah Maria sambil menjerit.

“Baiklah kalau itu yang you mahu..” ujar Firdaus teragak-agak, ada kesayuan pada nada suaranya.

“I’m waiting Firdaus..” Maria bersuara bongkak. “takan you tak biasa pulak..” sindir Maria mengingatkan Firdaus tentang lafaz talaknya kepada Mia dahulu.

Firdaus meraup wajahnya seketika menahan marah. Akhirnya dalam keterpaksaan dia terpaksa membiarkan Maria meninggalkan rumah. Beberapa bulan mereka hidup berasingan. Biarpun pelbagai cara diguna untuk memujuk wanita itu namun tidak berjaya dan buat kali kedua penceraian berlaku lagi dalam hidupnya.





“Tahniah” ucap Tan Sri Umar kepada Firdaus sambil menepuk-nepuk bahu anak muda itu bangga dengan kejayaan Firdaus mengendalikan syarikat bapanya dimana tak sampai setahun mengambil alih sudah menempa kejayaan demi kejayaan.

Suara itu mematikan lamunan Firdaus. Pantas dia berdiri sambil tersenyum.

“Tentu you bangga dengan dia Faruk” Tan Sri Umar mengalihkan matanya memandang bapa Firdaus pula.

“Bolehlah… adalah sikit kemajuan berbanding empat tahun yang lepas” balas Datuk Faruk merendah diri mendengar pujian yang diberikan kepada anak sulungnya Firdaus.

Firdaus tersenyum mendengar kata-kata yang keluar dari mulut papanya yang berupa sedikit sindiran. Tertunduk dia seketika mengingati bagaimana dahulu betapa lalainya dia serta tiada langsung sikap bertanggung-jawab dalam menguruskan serta mengendalikan syarikat yang diamanahkan oleh papa, sehinggakan pernah satu ketika perniagaan mereka hampir bungkus disebabkan masanya banyak dihabiskan dengan hiburan bersama Maria, namun perpisahan yang terjadi menyedarkan Firdaus tentang erti penghidupan lalu dia nekad untuk bangkit semula.

“Janganlah ungkit perangai Fir yang lalu pa” ujar Firdaus sambil tergelak kecil.

“Papa kamu bukan mengungkit Fir tapi mengingatkan” usik Tan Sri Umar turut ketawa kecil.

“Jangan buat lagi” pesan Faruk sambil menjegilkan mata memandang Firdaus,membuatkan sejenak meletuskan tawa ketiga-tiga mereka.

“Excuse me” tak lama kemudian, Firdaus meminta diri untuk masuk semula ke dalam dewan bila melihat kelibat rakan-rakannya yang baru tiba.

“Dah empat tahun Faruk.. Fir masih sendiri lagikah?” soal Tan Sri sebaik Firdaus berlalu, cuba mencungkil rahsia hati anak muda berbakat besar itu.

“Begitulah Umar, katanya dah serik” jawab Faruk sambil melepaskan satu keluhan.

“Kau tak pernah cuba memujuk dia kah untuk kahwin lagi?”

“Ada, tapi dia tak nak.. hatinya macam dah tertutup dan mungkin juga…” Faruk diam seketika mengingatkan betapa hidup Firdaus terumbang-ambing selepas penceraiannya dengan Maria. Firdaus juga seperti orang sasau melilau kesana sini mencari bekas isteri pertamanya Mia untuk memohon maaf di atas segala kesilapan namun hampa bila di khabarkan Mia sekeluarga telah berpindah malah jiran-jiran juga tidak tahu arah tujuan dan destinasi mereka sekeluarga.

“Dan apa Faruk?” soal Tan Sri bila agak lama Faruk terdiam.

“Mungkin juga dia teringatkan segala kesalahan yang pernah dia lakukan kepada Mia”

“Mia?” ujar Tan Sri cuba mengingati sesuatu. “Ohh.. bekas isteri pertama Fir, anak cikgu Roslan tu?”

“Ya.. dan dah lama kami tak bersua” jawab Faruk lemah.

“Dah empat tahun Faruk…langsung you all tak kesana? Eh! Kenapa tak suruh saja Fir jengok mereka kat sana?”

“Dah pindah” lemah suara Faruk menjawab

“Pulak..jadi kat mana dia orang tinggal sekarang?”

“Entah” jawab Faruk bersama keluhan.

“Entah-entah si Mia tu dah kahwin lain” teka Tan Sri Umar perlahan sambil memandang Faruk lama.

Faruk membalas renungan rakannya itu sambil dalam hatinya masih menaruh harapan agar dapat berjumpa semula dengan Roslan sekeluarga lebih-lebih lagi dengan bekas menantunya Mia.

No comments:

Post a Comment