Terkini

Salam,

Terima kasih kpd semua yg sudi mengunjungi blog ini.

Saya amat berharap apa saja yang dipamirkan di sini tidak di copy paste/membuat salinan keluar tanpa kebenaran saya melainkan bersama credit sumber asal.

Di sini juga ingin saya maklumkan bahawa ada antara cerita2 bersiri yg telah tamat akan saya publish semula. Mungkin ada sedikit perubahan dan ada juga yang kekal.

Akhir kata, SELAMAT MEMBACA.

Terima kasih.

Jangan tanya aku lagi... :)

Thursday

Cinta Seutas Rantai Leher Emas 2

Nur Amirah


Benarkah hidup ini sebuah pentas dunia,
dan manusia adalah pelakon-pelakonnya?
dan jika benar hidup adalah sebuah lakonan,
bilakah ianya bermula dan tahukah kita mana penghujungnya...



NurAmirah tersenyum hambar melayan fikiran sambil di tangannya memegang pen dan kertas melakar-lakar madah dan puisi sendirian. Itulah yang akan dia lakukan jika ada kelapangan dan juga kiranya ada kesempatan. Tujuan dia menulis bukan untuk nama dan bukan untuk mendapat pujian, tapi semua yang dia lakukan semata-mata untuk mengisi masa lapang.

Di saat-saat hening begini, nostalgia lama menggamit diri. Nostalgia di mana tercatat sejarah silam yang amat melukakan hatinya hingga retak menjadi seribu. Biarpun dia mencuba untuk tidak mengingati dan sedaya upaya untuk tidak menoleh ke belakang lagi, namun kadang-kala dia tunduk pada naluri dan kenyataan di mana, ada seseorang yang amat bermakna pernah hadir dan singgah dalam hidupnya pada masa silam....

“Maafkan Zam.. Zam terpaksa”

Itulah kata-kata terakhir dari kekasih yang tak dapat dia lupa.

“Ya! Pergilah Zam, turutilah kehendak mama dan papa Zam, semoga berbahagia” balas Mira buat kekasih hati dengan sedikit senyuman di hadiahkan bagi kali terakhir. Namun biar betapa dia cuba bersikap tabah di hadapan lelaki itu namun sebak di dalam tak dapat di tahan. Berlalunya kereta, air matanya sudah tidak dapat di tahan lalu bagai hujan tumpah membasahi pipi. “Pergilah sayang! Pergilah! Aku sentiasa mendoakan kebahagiaanmu biarpun betapa hati ini menyayangi dan mencintaimu.. Aku pasrah kerana.. sesungguhnya pada hari pertama aku jatuh cinta padamu, tanpa aku sedar sebenarnya aku sudah merelakan diriku ini untuk dilukai,” rintih Mira sendiri...

Tiada kata mampu Mira lafazkan dan tiada ungkapan yang mampu dia ucapkan. Tiada lagi ucap kata aku rindu aku cinta atau janji sumpah setia. Juga tiada lagi puisi dan irama mengiringi pertemuan yang ada kini hanyalah sebuah madah berhelah mengakhiri satu perhubungan.

Kecewa, terluka, remuk, dendam semuanya bercampur aduk. Begini rupanya penyudah bagi sebuah percintaan yang bertahun-tahun mereka bina. Hanya kerana harta sanggup kekasih yang dia puja berubah hati dan memusnahkan harapan yang mereka sulam untuk hidup bersama. Menangis air mata darah sekalipun Zam pasti takan berundur memilihnya. Antara pilihan keluarga dan dirinya pasti selayaknya seorang anak menuruti kehendak ibu bapa, akhirnya biarlah dia yang merana.
Sesekali dia menyoal diri sendiri Benarkah Cinta yang pernah Zam ucapkan kepadanya dahulu ikhlas?

Mira tahu pasti satu hari nanti Zam akan melupakannya juga tapi dia...
Mampukah melupakannya?


Ahh..NurAmirah meraup wajahnya seketika, menyedarkan diri dari terus di hanyut memori silam. Dia sedar hidupnya dan hidup keluarga Zam berbeza serta tidak setaraf maka tidak selayaknya bergandingan dengan mereka.
Berpegang kuat pada Agamalah menjadikan dia tidak hilang pedoman, malah dia bersyukur dikurniakan kesihatan yang baik dengan dikelilingi oleh orang-orang tersayang, apa perlu dia mengeluh dengan apa yang terjadi, bukankah Allah mengurniakan akal kepada manusia untuk berfikir. Dengan hanya duduk meratapi nasib dan berserah kepada takdir, bukanlah caranya, sebaliknya berusahalah dan disusuli dengan doa pasti berjaya dengan izinNya.


“Buat apa duk sorang-sorang tu Mira”

“Eh! Maktok”
Dia mengesot sedikit duduknya memberi ruang untuk Maktok duduk.

“Kamu mengelamun ya? Teringat kat budak Zam tu lagi?” soal Maktok sambil melabuhkan punggung di pangkin.

“Sedap betul angin petang ni” tutur Mira cuba mengubah tajuk perbualan. “Abah mana Maktok?” soal Mira sambil memanjangkan lehernya memandang ke arah rumah.

“Abah kamu pergi ke Pekan Rabu”

“Buat apa?” soal NurAmirah perlahan, “tentu pergi dengan motosikal, kesiannya” keluh Mira di dalam hati. Ini semua gara-gara vannya dihantar ke bengkel akibat kemek kerana kemalangan dua hari yang lepas. Habis aktiviti dan perniagaannya tergendala.

“Entahlah Mira” jawab Maktok ringkas.
“Lupa pulak, Maktok mai sini nak bagi kamu ni, nah ambik, hingaq bunyi dari tadi” ujar Maktok sambil menyeluk poket baju kurung dan menyerahkan talipon bimbit kepadanya.

“Eh! mana maktok jumpa?” soal Nur Amirah gembira kerana menyangkakan talipon bimbitnya hilang.

“Abang Mail kamu jumpa dalam van”

Nur Amirah tersengih sendiri. Mungkin kelmarin selepas menghantar van ke bengkel abang Mail, dia tertinggal talipon bimbitnya di dalam van. Sejenak dia menarik nafas lega.

“Jangan lupa angkat kain” pesan maktok sebelum beredar dari situ.

Nur Amirah membelek talipon bimbitnya. Berkerut dahi Nur Amirah memandang nombor satu panggilan yang tertera di mana lebih dari lima kali pemilik itu menaliponnya. Kalau pelanggannya tak mungkin sejauh itu kerana kebanyakkan pelanggannya adalah dari sekitar utara sahaja, memandangkan nombor tertera menunjukkan dari Kuala Lumpur lalu Nur Amirah mengabaikan saja. “Mungkin salah nombor. Argh! kalau penting mesti orang itu akan talipon aku lagi” bisik hati kecilnya.






Haris


“Sudahlah tu, kan budak tu baru balik, bagilah dia rehat dulu”

“Abang tu berlembut sangat, tu yang dia naik lemak”

“Kalau dah dia tak nak kahwin, takan kita nak paksa”

“Sampai bila bang, umur dah masuk 30, orang lain sebaya dia dah beranak pinak, anak kita!!!”

“Belum sampai jodoh nak buat macam mana?”

Kata-kata papa membuatkan Haris tersengih sendiri. Namun sengihnya tak lama bila mama membebel semula.

“Belum sampai jodoh atau dia yang memilih” sindir mama sambil menjeling ke arah Haris. “Kamu nak yang macam mana Ris, cakap kat mama nanti mama tolong cari”

“Bagilah Haris masa mama”

“Masa.. masa.. masa.. dah banyak masa yang mama berikan, tapi hampas” rungut mama menjegilkan mata memandangnya. “Susah susah sangat mama pinangkan anak Auntie Sharifah si Mona tu nak?”

“Eh! jangan” ujar Haris sambil bangun mendekati mama.
“Please mama, bagilah Haris masa mama” rayu Haris sekali lagi sambil merenung mama lembut memohon simpati. “Papa please” Haris memandang papa pula mengharapkan sokongan.

“Mama tak kira....”

“Sudahlah tu, kan dia kata tak nak kahwin lagi, takan kita nak paksa, lagipun dia bukannya budak-budak” ujar papa memotong cakap mama cuba membela dirinya.

“Ah! Malaslah saya nak bercakap dengan abang anak beranak”

“Mama, please” rayu Haris namun tak diperdulikan oleh mama terus menaiki tangga ke atas.

Haris menundukkan wajah sambil mengeluh.

“Sudahlah tu Haris, mama kamu merajuk sekejap je nanti baiklah tu” papa bersuara sambil menepuk-nepuk bahunya sebelum menyertai mama ke atas.

Perlahan Haris melangkah kaki keluar dari ruang tamu dan duduk di buaian. Dia merungkaikan tali leher dan menarik kemejanya keluar dari seluar serta menanggalkan butang di pergelengan baju lalu disinting hingga ke paras siku. Bingung dia ketika ini, tidak tahu apa yang perlu dia lakukan, samada menurut kata mama atau mengikut kata hati. Sejenak dia teringat sesuatu, lalu dia mengeluarkan rantai emas kepunyaan NurAmirah dari walletnya. Dia tersenyum sendiri dan jiwanya terasa lapang tatkala menatap rantai emas ini. Sejenak fikirannya melayang sambil berilusi membayangkan wajah Nur Amirah.


“Rantai siapa tu?”

Suara itu benar-benar mengejutkannya, lalu pantas Haris memasukkan semula rantai emas tersebut ke dalam wallet.

“Eh! Abang Long, bila sampai? Kak Long mana?”

“Baru je, Kak Long ada kat dalam” jawab Helmi ringkas.

“Siapa punya tu?” soal Helmi abang kepada Haris lagi bila soalannya tadi tidak berjawab.

“Ni hm...” Haris menggaru-garukan kepalanya sebentar kerana tidak tahu jawapan bagaimana hendak di beri.

“Atau Ris nak hadiahkan kepada sesiapa” Helmi menyoal lagi seraya menduga.

“Ish sebenarnya.... emm macam ni.....”

"Aik! tergagap-gagap pulak dia" usik Helmi sambil ketawa.
"Buah hati?" soal Helmi berbisik. Melihat air wajah Haris berubah terus dia ketawa gelihati. "Mesti ada sesuatu" duga Helmi di dalam hati. Setelah putus tunang dahulu, inilah kali pertama Helmi melihat Haris kelihatan panik bila di usik berkenaan perempuan.

"Hah! gelak, gelakkan orang"

Helmi menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal. Sejenak dia cuba mengawal diri dari terus ketawa. Terselit rasa bimbang jika adiknya itu tidak mahu bercerita mahupun berterus-terang.

"Rantai siapa tu?" soal Helmi, kali ini agak serius.


Haris memandang wajah Helmi lama. Sejenak dia menarik nafas. Lalu satu persatu kejadian tersebut di ceritakan kepada Helmi.


“Kenapa tak call?” marah Helmi sebaik saja Haris habis bercerita.

“Dah call, tapi dia tak angkat pun”

“Cubalah lagi, tentu dia sedih rantai kesayangan dia ada kat Ris”

Haris memandang wajah abangnya seketika lalu sejenak dia terbayangkan wajah NurAmirah yang sayu sewaktu melepaskan rantai ini kepadanya.

“Ha ah, memang nak call pun tapi hari ni sibuk yang amat sangat tu yang terlupa” jawab Haris membela diri.

“Ini rantai emas pemberian arwah ibu saya, walaupun saya ni bukan golongan kaya tapi rantai ini ada nilainya, ambil dan jual buat ganti kerosakan kereta Encik”

Suara sayu Nur Amirah terngiang-ngiang di telinganya. "Apa kena dengan aku ni" marah Haris di dalam hati. Termasuk kali ini sudah berapa kali suara wanita itu bermain-main di telinganya.

Mendengar Helmi berdehem, cepat-cepat Haris memandang ke wajah abangnya.
“Apasai yang senyum-senyum ni” Haris menyoal Helmi kerana merasa hairan dengan reaksi abang long saat ini.

“Cantik tak budak tu?”

Haris tergelak mendengar soalan yang keluar dari mulut abangnya.

“Abang Long tanya ni, cantik tak?” ulang Helmi lagi bila melihat Haris ketawa begitu. Namun Helmi perasan Haris agak tersentak dengan soalannya sebentar tadi. Adiknya itu seperti menyembunyikan sesuatu. Dari air wajah Haris, Helmi dapat merasakan sesuatu.

"Harisss..." tegur Helmi lagi.

Haris menaikkan keningnya sambil tersenyum penuh makna.

No comments:

Post a Comment