Terkini

Salam,

Terima kasih kpd semua yg sudi mengunjungi blog ini.

Saya amat berharap apa saja yang dipamirkan di sini tidak di copy paste/membuat salinan keluar tanpa kebenaran saya melainkan bersama credit sumber asal.

Di sini juga ingin saya maklumkan bahawa ada antara cerita2 bersiri yg telah tamat akan saya publish semula. Mungkin ada sedikit perubahan dan ada juga yang kekal.

Akhir kata, SELAMAT MEMBACA.

Terima kasih.

Jangan tanya aku lagi... :)

Friday

Benarkah Cinta 3

Bicara diari


Malam ini entah mengapa sukar sekali Sarah melelapkan mata. Jam di meja tulis menunjukkan angka dua belas. Sarah bangun dari pembaringan lalu menambah kelajuan kipas angin,kemudian kembali ke katil semula dan menarik selimut menutupi paras dada. Namun dia masih gagal melelapkan mata.

Lantas Sarah bangun dan menghampiri jendela. Dia membuka sedikit jendela bagi menghirup udara segar malam. Suasana malam sungguh sepi dan hening menyebabkan dia merasa sayu. Entah mengapa dia merasa begitu sepi dan keseorangan. Sejenak dia teringatkan sesuatu. Lantas dia ke meja tulis membuka laci. Dia mengeluarkan sebuah diari biru muda kepunyaannya. Sudah lama dia tidak menitip bicara meluahkan rasa hati. Lalu dia mencapai pen sambil menyelak helaian demi helaian mencari ruang baru.

Kak Salwa,
Diam tak diam hampir 9 bulan kakak pergi meninggalkan Sarah dan Syafiq. Rindunya Sarah pada kakak…..

Kak,
Sarah betul-betul sunyi kak, namun Sarah perlu redha denganNya, kan kak? Hanya Syafiq tempat Sarah menumpang kasih. Apapun Sarah bersyukur, ketika kejadian tersebut Sarah sudahpun menamatkan pengajian dah telah menghadiri beberapa temuduga kerja. Tahu tak kak? Sarah kini dah bekerja. Selepas 2 bulan kakak meninggalkan kami Sarah memulakan pekerjaan di Damai Construction sebagai Setiausaha, Sarah tak memilih kak..walaupun di luar bidang yang Sarah ambil, Sarah terima.
Lupa pula kak, selepas seminggu kakak tiada, ummi Faridah dan Abah Hakim datang mencari Sarah dan Syafiq. Mereka dah banyak berubah kak, Syafiq sudah diterima dalam keluarga mereka, tunas-tunas kasih antara mereka dan Syafiq mula berputik tapi Sarah…… entah apa yang merasuk Sarah agaknya kak, sepatutnya Sarah bersyukur tapi Sarah jadi takut…takut kak…takut sangat-sangat… takut sekali lagi kehilangan…kakak, abang Hisyam, ??? ahhh….

Maafkan Sarah kerana memisahkan kasih sayang yang baru terjalin di antara cucu dengan datuk neneknya. Sarah tahu keputusan Sarah untuk membawa bersama Syafiq berhijrah membuat hati Ummi Faridah dan Abah Hakim terluka….

Kak,
Sarah sangkakan Sarah tabah, tapi tidak kak…tidak…Sarah silap… Soalan pertama di tanya jiran ketika berpindah berkenaan ayah Syafiq…Sarah jadi tergamam…apa jawapan perlu Sarah berikan??? andai Sarah kata Syafiq anak saudara bolehkah mereka percaya kerana Syafiq memanggil Sarah MAMA…andai Sarah berdiam tentu mereka sangka Sarah seorang ibu tunggal atau memikirkan yang bukan-bukan dan bolehkah mereka menerima Sarah??? demi menjaga maruah dan perasaan diri sendiri akhirnya kak…Sarah mengkhabarkan mereka yang ayah Syafiq bekerja di luar negara….. berdosakah Sarah??? Sudah 6 bulan itu status yang Sarah bawa dan jaja…entah sampai bila kak????



Sarah berhenti seketika dari menulis dan menoleh ke arah katil Syafiq apabila mendengar Syafiq batuk. Lantas dia menutup diari biru muda kesayangannya dan meletakkan semula ke dalam laci. Perlahan katil Syafiq Sarah hampiri. Wajah anak kecil itu ditatap lama dengan penuh kasih sayang. Lantas dia mencium dahi Syafiq dan kemudian membetulkan selimut. Sekilas Sarah memandang jam meja. Lalu Sarah melepaskan keluhan. Esok dia perlu bekerja. Lantas Sarah kembali ke katil dan cuba melelapkan mata.





Di Damai Construction


Dengan berhati-hati Sarah menutup pintu takut mengganggu perbualan talipon bosnya, sambil memberi sebuah senyuman tanda salam,berhati-hati Sarah mengatur langkah kearah Encik Haziq lalu menarik kerusi perlahan-lahan apabila Encik Haziq memberi isyarat tangan agar dia duduk.

Setelah agak lama dia menjadi seperti patung hidup di dalam bilik itu, Sarah mula jadi gelisah, berfikir-fikir samada nak keluar semula atau tak, sekilas Encik Haziq dipandang untuk membuat isyarat keluar, tapi tak berpeluang. Entah apa yang dibualkan, kelihatan serius sekali wajah Encik Haziq dan sesekali mengerut dahinya sambil sebelah tangan mengetuk-ngetuk meja dengan pen yang dipegangnya.

“Bising” desis Sarah di dalam hati sambil menjeling seketika ke arah bosnya sebelum membuang pandang ke arah tingkap bilik.

“APA AWAK KATA???” Haziq bertanya di dalam hati apabila dia melihat Sarah seakan-akan tidak senang memandangnya.

“Alamak! dengarkah aku mengata dia di dalam hati? bahaya ni. Agaknya dia ada kuasa minda kot??” Sarah berteka-teki di dalam hati kerana ketika dia mengalihkan pandangannya dari tingkap, Encik Haziq merenung tajam ke arahnya sambil mengangkat kening.
Sarah cuma tersengih-sengih apabila dipandang begitu. Tidak selesa dengan keadaan itu, Sarah mengeluarkan pen dan buku nota dari poket blazernya dan melakarkan gambar Spongebob dan rakan-rakan dasar lautnya iaitu satu watak kartun yang di gemarinya. Encik Haziq di pandangnya sekilas, “aik..berdiri pulak? kejap duduk..kejap berdiri..mesti bagus punya projek” gumam Sarah didalam hati. Habis helaian pertama dilukis, diselaknya pula helaian lain lalu di lukiskan gambar Pingu iaitu sebuah kartun yang berkisarkan kehidupan haiwan-haiwan Penguin.

“Apa yang awak tulis tu?” sergah Haziq apabila dia melihat begitu asyik Sarah melakar-lakar sesuatu di buku notanya.
“Awak tulis apa yang saya bualkankah?

“Eh..taklah..tak ada” jawab Sarah tergagap-gagap. Terkejut ekoran disergah tiba-tiba.

“Apa yang taklah, apa yang takda?” sengaja dia menyoal begitu kerana ketika dia hendak duduk selepas meletakkan talipon, dia ternampak gambar-gambar kartun yang dilukis oleh Sarah. Hampir meledak tawanya melihat seorang yang dah bergelar ibu masih meminati kartun.

“Nanti selepas lunch saya tak masuk ofis, jangan aturkan apa-apa temujanji untuk saya petang ni” lembut tutur Haziq apabila dia melihat Sarah terkulat-kulat mencari jawapan apabila disergah tadi.
“And.. please beritahu Encik Osman saya nak lapuran lengkap berkenaan projek di Gurun sebelum pukul 10 pagi esok dan satu lagi suruh Hamzah siapkan proposal berkenaan projek di Bandar Puteri Jaya hari ni juga, pagi-pagi esok saya nak lihat semua tu ada diatas meja saya. Sebelum terlupa, pukul 3 sepatutnya saya kena ke Majlis Perbandaran, awak minta Lim untuk gantikan saya.”

Amboi! mak datuk banyaknya.. semua last minute, gumam Sarah di dalam hati. Mesti melompat up and down anak-anak buah Encik Haziq nanti. Sambil tersenyum Sarah membayangkan reaksi mereka.

“Yang awak tersenyum kenapa?”

“Eh! takda apa…”sedikit tergagap Sarah menjawab. “Itu saja Encik?”

“Hmmm….satu lagi, bila kali terakhir kita adakan mesyuarat untuk semua? minggu lepas tak adakan?”

“Minggu lepas memang tak ada, nanti saya periksa”

“Pagi esok, mungkin saya sibuk sikit, awak cuba aturkan kita bermesyuarat di sebelah petang”

“Ok, nanti saya forward minutes of meeting, ada apa-apa lagi Encik?”

“Hmmmm…”

Panjang pulak Encik Haziq berfikir, sebelum apa-apa baik aku angkat kaki. Detik hati Sarah.
“Kalau tak ada apa-apa saya keluar dululah” terus Sarah mengatur langkah ke pintu.

“Aik, belum apa-apa dah keluar, Sarah! Sarah!” ucap Haziq sambil tersenyum selepas pintu biliknya ditutup.

No comments:

Post a Comment