Terkini

Salam,

Terima kasih kpd semua yg sudi mengunjungi blog ini.

Saya amat berharap apa saja yang dipamirkan di sini tidak di copy paste/membuat salinan keluar tanpa kebenaran saya melainkan bersama credit sumber asal.

Di sini juga ingin saya maklumkan bahawa ada antara cerita2 bersiri yg telah tamat akan saya publish semula. Mungkin ada sedikit perubahan dan ada juga yang kekal.

Akhir kata, SELAMAT MEMBACA.

Terima kasih.

Jangan tanya aku lagi... :)

Thursday

Hati Emas 7

Seperti selalu Firdaus hanya akan meninggalkan pejabat selepas jam melepasi angka enam. Ketika itu kenderaan sudah sedikit berkurangan jadi dia tidak perlu berebut-rebut serta bersesak-sesak di jalan raya. Lagipun tidak ada apa yang hendak dikejarkan dan tidak ada sesiapa yang menantinya di rumah. Entah mengapa dua tiga hari ni Firdaus merasa sepi. Jiwanya merasa tak tenang dan berantakkan. Jauh di sudut hatinya terselit satu perasaan sayu sukar digambarkan. Jiwanya kosong. Sejenak dia teringatkan seseorang.. ..”Mia di manakah engkau” terucap nama itu di bibir. Firdaus menarik nafas panjang. Sekali lagi dia dihantui perkara silam.

“Sampai bila aku harus begini.. bersendirian” bisik Firdaus dalam hati. Sedikit sebanyak dia mengaku ada betulnya kata Borhan. Seandainya dia masih tidak bertemu Mia, bagaimana? Arghhh.. entah mengapa sejak akhir-akhir ini dia sering teringatkan Mia, terkenangkan hangatnya sentuhan kasih sayang yang Mia berikan padanya. Cuma tika itu dia saja yang bodoh sengaja buat-buat dan bersikap acuh tak acuh terhadap Mia.

Sejenak Firdaus teringat saat kali pertama bertentang mata dengan Mia Areena. Senyuman itu mana mungkin dia lupakan. Lirikan mata yang memukau serta bentuk fizikal yang tiada cacat celanya membuatkan terlupa langsung dia pada janji yang dibuat kepada Maria, justeru itu Mia dia hampiri dan malam pertamanya bersama Mia tetap terjadi. Sejenak Firdaus tersenyum sendiri. Layanan Mia kepadanya memang tiada kekurangan cuma entah apa yang merasuk dan asakan demi asakan serta pujukan dari Maria akhirnya dia menceraikan Mia Areena biarpun ketika itu usia perkahwinan mereka baru masuk tiga bulan. “Bodohnya aku” ucap Firdaus menyesali diri.

Sejenak bayangan Mia muncul lagi. “Aku rindukan kau Mia” bisik hati Firdaus di mana selain dari di himpit perasaan bersalah.. dia juga amat merindukan semula belaian dari Mia.

-Kau ingat senang dia nak maafkan kau..

-Dia pasti maafkan aku

-Ha ha ha.. dalam mimpilah..

-Aku bukan bermimpi.. aku yakin..

-Kalau kau yakin.. kenapa merasa resah?

-Diam

-Hei! Kenapa kau resah? Sudah empat tahun.. kau takut dia kahwin lain kan? Hahahah.. padan muka kau..

-Diamlah kau..

-Dia tak akan maafkan kau.. kau dah rosakkan hidupnya.. bayangkan Fir..3 bulan je.. lepas tu kau campak dia macam tu saja.. betul-betul tak gunalah kau ni Firdaus...

-Diammmmmm

Firdaus menjerit sekuat hati sambil menekan brek bila suara hatinya silih berganti berbicara. Sejenak dia meraup wajahnya seketika sambil beristighfar. Selepas mendapat sedikit ketenangan Firdaus meneruskan perjalanan.

“Ahh.. tak sempat” rungutnya sendiri bila sekali lagi dia terpaksa menekan brek mengejut kerana lampu isyarat sudah bertukar merah. Firdaus menguatkan sedikit radio. Firdaus mengetuk-ngetuk stereng mengikut rentak alunan lagu. Firdaus membuang pandang ke kanan tiba-tiba...

“Mia..” ucap Firdaus perlahan bila terpandang seraut wajah menyerupai bekas isterinya berada di dalam kenderaan sebelah keretanya. Belumpun sempat apa-apa lampu isyarat sudah bertukar hijau membuatkan terkial-kial Firdaus terpaksa meneruskan perjalanan.

“Miakah itu?” soal Firdaus sendiri. Jiwanya mula tak tenteram. Sejenak terfikir Firdaus untuk menjejaki kereta tersebut.

Tiba-tiba....

Sekali lagi Firdaus membrek keretanya mengejut apabila tanpa dia sedari ada beberapa orang kanak-kanak sedang melintas. Peluh membasahi dirinya tika ini. Nasib baik perkara yang tidak di ingini berlaku, jika tidak mahu kecoh kawasan itu. Belumpun sempat Firdaus keluar untuk bertanya khabar kepada kanak-kanak tersebut, mereka semua sudah berlari pergi. Firdaus menarik nafas seketika menahan perasaan lega. "Miakah tadi" soal hati Firdaus. Sejenak Firdaus memejamkan mata cuba melenyapkan bayangan Mia Areena di minda. Mungkinkah dia hanya berilusi. Selepas mendapat sedikit kekuatan Firdaus menghidupkan semula enjin keretanya dan memulakan pemanduan. “Ahh.. agaknya semua ini khayalan aku saja..” ujar Firdaus sambil tersenyum menggeleng-gelengkan kepala.

Setibanya di rumah.. kereta papa tidak kelihatan. Banglo dua tingkat yang serba mewah itu kelihatan suram dan hening. Firdaus tahu malam ini sekali lagi dia akan makan malam bersendirian. Firdaus mengeluh kecil memikirkan arah hidupnya yang tidak menentu. Di kamar sekali lagi Firdaus di himpit kesepian. Lantas talipon bimbit di capai terus nombor Borhan di cari, namun seketika terlintas difikirannya tentang Borhan yang mungkin sibuk membantu Syila menguruskan anak mereka lalu Firdaus membatalkan niatnya itu.

“Ahhh.. boringnya” Sekali lagi Firdaus mengeluh panjang. “Bahagianya kau Borhan” bisik Firdaus sedikit cemburu dengan sepupunya itu. Sejenak Firdaus meraup wajahnya. “Mia...Kalaulah kita masih lagi bersama..” ucap Firdaus mula berilusi.

“Maafkan aku Mia” bisik hati kecil Firdaus di mana dia tahu semua itu tak mungkin berlaku..
"Ahhh.." keluh Firdaus.. menyesali apa yang telah terjadi

1 comment:

  1. Pls update everyday on this story n kalau boleh panjangkan ceritanya ... too short lah Fr Aida "Perth"

    ReplyDelete