Terkini

Salam,

Terima kasih kpd semua yg sudi mengunjungi blog ini.

Saya amat berharap apa saja yang dipamirkan di sini tidak di copy paste/membuat salinan keluar tanpa kebenaran saya melainkan bersama credit sumber asal.

Di sini juga ingin saya maklumkan bahawa ada antara cerita2 bersiri yg telah tamat akan saya publish semula. Mungkin ada sedikit perubahan dan ada juga yang kekal.

Akhir kata, SELAMAT MEMBACA.

Terima kasih.

Jangan tanya aku lagi... :)

Monday

Hati Emas 5

Firdaus




“Macamana comel tak?”

Firdaus mengangguk.

“Ada macam rupa aku tak?”

Firdaus mengerling ke wajah sepupunya Borhan, sebelum beralih kepada bayi comel berada dalam pelukan Shila. “Emm.. adalah.. tang telinga” jawab Firdaus sambil tersenyum.

“Telinga je?”

Firdaus tergelak kecil melihat laku sepupunya yang kebudak-budakkan. “tapi baby kau memang comel” ujar Firdaus sambil mencuit pipi anak Borhan.

“Mestilah comel.. Aku sikit punya hensem.. kalau tidak Shila tak tergila-gilalah kat aku” seloroh Borhan sambil mengenyitkan matanya.

“Eh! tolong sikit.. siapa gila siapa ni” Shila bersuara membela diri sambil menahan geram dengan kata-kata suaminya.

Borhan tersengih memandang isterinya sebelum beralih semula kepada Firdaus. “Lagi-lagi apa yang serupa aku?” soal Borhan lagi sambil mengacah bayinya.

“Hmm.. telinga je lah yang lain-lain tu semua ikut rupa Shila” jawab Firdaus lalu tergelak kecil.

“Arrggh...” Borhan merengus kecil dan kemudian turut ketawa. Shila juga turut ketawa.

Sejenak mereka terdiam bila Baby Borhan sudah berbunyi.

“Tolong bang bawa Iqram ke dalam... hmm Firdaus saya masuk dulu ya” ujar Shila meminta diri untuk menyusu bayi di dalam bilik. Firdaus mengangguk kepala.

“Dah ada nama rupanya” ujar Firdaus sebaik saja Borhan kembali.

“Dah.. Shila yang pilih” jelas Borhan tanpa di pinta.

“Tak sangka ye sekejap je masa berlalu.. ko pun sekarang ni dah jadi ayah.. aku je dok macam ni lagi”

“Alah.. kau pun kalau tak bercerai dulu..entah-entah anak dah masuk dua”

Air wajah Firdaus berubah serta merta.

“Ops! Sorry!” ucap Borhan bila menyedari keterlanjurannya sebentar tadi.

Firdaus memaksa dirinya untuk senyum. Dia tahu Borhan bukannya sengaja berkata begitu. Tapi memang betul pun seandainya perkahwinannya masih bertahan sudah tentu sekurang-kurangnya seorang anak pasti ada.

“Kenapa kau tak nak kahwin lagi?” Borhan memberanikan diri bertanya. Sebenarnya dia bimbang dan kesian melihat Firdaus yang sepi tanpa teman. Kerisauannya bertempat kerana kalau dulu ke mana-mana mereka sering berdua namun setelah dia mendirikan rumah-tangga, masanya bersama Firdaus sudah terbatas.

“Entahlah Borhan” jawab Firdaus melepaskan keluhan.

“Kau serik?”

Soalan dari Borhan membuatkan Firdaus termenung panjang. Serikkah dia? Siapa yang tak nak berkahwin.. lebih-lebih lagi dirinya yang sudah pernah merasai alam berumah-tangga.. sikit sebanyak naluri kelelakiannya yang inginkan belaian pasti ada. Namun entah mengapa setiap kali dia berperasaan begitu, wajah Mia Areena akan muncul terbayang di ruang mata.. Perasaan bersalah yang menggunung tinggi membuatkan dia berazam takan memulakan penghidupan baru selagai Mia Areena tidak dia ketemu.

“Sampai bila kau nak hidup sendiri?”

“Sampai aku berjumpa dengan Mia kembali”

“Untuk apa?”

“Kemaafan... Aku ingin meminta maaf darinya...” jawab Firdaus perlahan.

“Tapi sudah empat tahun Fir”

“Aku tahu”

“Bagaimana kalau dia sudah berkahwin lain?”

“Aku tak kisah..”

“Tak kisah?”

“Ha ah.. macam aku kata tadi.. aku hanya nak minta maaf darinya.. itu saja”

“Selepas tu baru kau nak memulakan hidup baru?”

“Ya” Firdaus merenung tajam wajah Borhan bila mendengar kawannya itu ketawa. “Kenapa?”

“Bodohlah kau ni Fir.. dibuatnya kau masih tak jumpa dia juga dalam masa terdekat ni macamana? Kau nak membujang sampai ke tua?”

Firdaus diam seketika. “Aku tak naklah sembang pasal ni”

“Okey... okey“

Sejenak mereka diam.

“Eh! jemput minum air Fir” pelawa Borhan sambil menghulurkan secawan kopi kepada Firdaus.

“So macamana syarikat selepas Paklong serahkan sepenuhnya kepada kau?” Borhan bertanya mengubah tajuk perbualan mereka sebentar tadi.

“Mestilah okey” jawab Firdaus penuh keyakinan.

“Baguslah.. jangan lagi jadi macam dulu cukup”

“Yelah.. aku dah sedar sekarang”

“Hmm.. kau dah tahu pasal Maria?”

Firdaus menganggukkan kepala. Lalu membuat isyarat tangan supaya Borhan tidak terus memperkatakan hal itu. Kalau boleh dia tidak mahu dikaitkan lagi dengan wanita itu.

Sejenak Firdaus tersentak bila tiba-tiba Borhan memetik jari.
“Eh! Firdaus.. Kau ada kenal sesiapa tak yang memerlukan pekerjaan..?"

"Buat masa ni takdalah.. kenapa?" jawab Firdaus setelah berfikir sejenak.

"Bukan apa..kalau ada tak payah aku iklankan” soal Borhan seperti teringatkan sesuatu.

“Jawatan apa?”

“Setiausaha”

“Setiausaha siapa?”

“Siapa lagi? Akulah”

“Kau?”

Borhan mengangguk sambil tersenyum.

“Nak pakai sementara je lah” teka Firdaus memikirkan si Shila yang sedang berpantang ketika ini. Maklumlah suami isteri bekerja di bawah satu bumbung.

“Tak.. aku nak pakai tetap”

“Tetap? Shila kau nak letak kat mana?” soal Firdaus hairan.

“Dah cukuplah tu dia kerja... duk rumahlah pulak jaga anak..”

“Shila setuju ke?”

“Mestilah dia setuju.. kan aku ni suami dia” jawab Borhan sambil ketawa kecil. “Lagipun kat rumah tengok muka dia.. kat tempat keje pun sama.. tak bestlah” bisik Borhan mengundang tawa Firdaus.

“Boleh tahan jugak kau ya”

“Biasalah beb”

Sekali lagi mereka berdua ketawa.







Mia Areena


Seusai mematikan talian, Mia Areena menghampiri tempat pembaringan. Di usap-usap rambut Rizal seketika sebelum mencium ubun-ubun Rizal yang sedang nyenyak tidur . Wajah itu ditatap lama. Persis Firdaus! Di mana wajah itulah yang menjadikan dia tewas dalam kebencian yang terhimpun kerana biarpun sejauh mana dia cuba melarikan diri terasa seperti Firdaus semakin dekat dengannya. Sehinggakan kadang-kadang bila dia mencium Rizal bagaikan dia sedang mengucup Firdaus. Tatkala Rizal berada dalam pelukan terasa seolah-olah dirinya hangat dalam dakapan Firdaus.

Argghh.. Mia benci dengan dirinya sendiri. Mudah sekali dia jatuh cinta! Mengapa senang sungguh dia mempercayai lelaki itu sehingga seluruh jiwa dan raga serta kepercayaan diberikan malah baginya ketika itu Firdauslah segala-gala. Namun apa yang dia dapat? Akhirnya lafaz talak yang lelaki itu hadiahkan kepadanya. Hah! Satu pengorbanan yang sia-sia. Malu usah di kata. Seluruh jiran tetangga menyangka yang bukan-bukan kepada mereka sekeluarga akhirnya keputusan berpindah terpaksa dibuat. Lalu di sini dia dan keluarga berkelana.

Mia Areena memandang almari yang menempatkan buku-bukunya. Hajatnya untuk meneruskan pengajian tidak kesampaian. Biarpun selepas di ceraikan dia mempunyai ruang namun kehadiran Rizal membataskan pergerakkan di tambahkan lagi dengan masalah kewangan apatah lagi selepas abah meninggal dunia, dia dan ibu terpaksa membanting tulang mencari rezeki. Nasibnya baik tak lama kemudian diterima bekerja di sebuah syarikat di bandar. Tapi belum sampai 6 bulan dia bekerja dengan berat hati dia terpaksa meletak jawatan. Ini semua gara-gara sikap cemburu isteri majikannya yang tak bertempat memaksa dia mengambil keputusan itu. Salahkah berstatuskan ibu tunggal? Sangkanya wanita akan memahami wanita tapi sayangnya tanpa mengetahui duduk perkara sebenar masyarakat lebih suka menyalahkan status ibu tunggul tanpa usul periksa.

Argghh.. Sekali lagi Mia mengeluh. Lalu dia bangun menuju ke meja tulis. Dia menarik keluar dairi yang tersimpan kemas berkunci dalam laci. Helaian demi helaian diselak sebelum jari jemarinya menitip bicara. Titipannya terhenti seketika, pandangannya di halakan ke arah Rizal, satu-satunya harta yang Firdaus tinggalkan untuk dirinya. Masih jelas di ingatan bagaimana hinanya dirinya ketika itu merayu-rayu kepada Firdaus namun tiada langsung perasaan belas lelaki itu kepadanya biarpun berkali-kali dia menyatakan rela dimadukan Firdaus tetap mahu membuangnya. Ingatan yang mendatang membikin dadanya berombak tiba-tiba. Perasaan marah meluap-luap. Bencinya kepada Firdaus tidak dapat diluahkan dengan kata-kata. Semuanya bersarang dalam jiwa.

Mia menarik nafas seketika cuba menenangkan diri sendiri lalu dia menutup dairi dan bangkit menuju ke jendela. Perlahan-lahan jendela dibuka. Dingin angin malam langsung tak dapat menyejukkan dirinya yang sedang hangat di dalam. Sekali lagi Mia Areena menarik nafas dalam-dalam lalu menghembusnya perlahan-lahan. Matanya dipejamkan untuk mencari sedikit ketenangan. Lalu dia beristighfar agar perasaan marah yang membuak di dalam hilang. Pandangan matanya di hala ke langit merenung bintang-bintang yang bertaburan. Termenung sejenak Mia di disitu memikirkan arah tuju hidupnya. Sejenak dia teringatkan iklan yang terpapar di suratkhabar. Perlukah dia mencuba?

1 comment:

  1. Yesss!!! thank you for the new entry ... harap jangan berhenti cos I will open your blog everyday to read your new entry on this story cos it is a very interesting story line ... so please don't stop writing Fr Aida "Perth"

    ReplyDelete