Terkini

Salam,

Terima kasih kpd semua yg sudi mengunjungi blog ini.

Saya amat berharap apa saja yang dipamirkan di sini tidak di copy paste/membuat salinan keluar tanpa kebenaran saya melainkan bersama credit sumber asal.

Di sini juga ingin saya maklumkan bahawa ada antara cerita2 bersiri yg telah tamat akan saya publish semula. Mungkin ada sedikit perubahan dan ada juga yang kekal.

Akhir kata, SELAMAT MEMBACA.

Terima kasih.

Jangan tanya aku lagi... :)

Thursday

Hati Emas 4

Majalah hiburan kepunyaan cucu Long Mah yang di tinggalkan di pangkin bawah pohon belimbing buluh kucapai. Aku membelek-belek setiap helaian. Hai! Remaja-remaja sekarang gemar sungguh dengan hiburan sehinggakan artis-artis dijadikan idola biarpun masih bersekolah. Pandanganku tiba-tiba tertumpu pada berita mengenai model terkenal yang bakal mengahwini seorang Datuk. Ku amati lama gambar itu, macam kenal tapi di mana aku pernah melihat wajah itu.

“Buat apa tu Mia?” sergah Dila sepupuku membuatkan aku melatah terkejut. Dila merupakan anak bongsu Maklong iaitu anak kepada kakak ibuku. Memandangkan cuma dialah satu-satunya sepupu aku yang belum berkahwin lagi dan kebetulan pula kami berdua sebaya itulah membuatkan hubungan kami berdua sangat rapat. “Oh! Mia baca majalah hiburan ya!” usik Dila terpandangkan majalah yang sedang aku pegang.

“Bukan Mia punyalah tapi Ati cucu Long Mah tertinggal kat sini, Mia cuma tengok-tengok je” pantas aku menjawab sambil meletak kembali majalah tersebut.

“Tengok-tengok ka atau baca-baca” tersengih-sengih wajah Dila mengajuk. “Kalau baca pun tak salah.. eh! ada apa-apa citer menarik ke pasai artis-artis masakini?” sambung Dila lagi sambil menghimpit tempat dudukku.

“Nah ambik.. malas Mia nak citer.. bacalah sendiri” ujarku sambil menghulur majalah tersebut kepada Dila.

“Tak maulah.. aku bukannya minat sangat baca semua ni.. tapi kalau ada orang tolong bacakan, aku sanggup mendengar” sekali lagi wajah yang sedang tersengih-sengih itu bersuara.

“Cantiknya perangai”

Lalu kami sama-sama ketawa. Namun tak lama kemudian jeritan ibu dari atas rumah mematikan tawa kami.

“Bertuah punya budak.. boleh dok gelak-gelak kat situ.. cuba kamu tengok si Rizal tu tengah buat apa.. “ laung ibu yang kini sedang bercekak pinggang di muka pintu. Pantas aku memalingkan wajah mencari-cari kelibat Rizal.

“Ya Allah” cepat-cepat aku berlari mendapatkan Rizal yang sedang meramas seekor anak ayam peliharaan ibu. Lantas aku melepaskan anak ayam tersebut dari genggaman Rizal dan mendukung anakku sambil berlari-lari anak menjauhkan diri dari ibu ayam yang seolah-olah hendak mengejar serta menyerang kami.

“Betullah ko ni memang cantik perangai.” Marahku bila melihat Dila yang sedang ketawa berdekah-dekah.

“Aku bukannya apa Mia.. lucu tengok cara kau berlari mendapatkan Rizal.. nak kata lompat jauh pun tidak.. lompat tinggi pun tak” jawab Dila berselang-seli dengan tawa meletus di bibir.

Baru saja aku hendak membuka mulut memarahi Dila, aku terlebih dahulu di marahi oleh ibu yang sedar-sedar saja sudah berdiri di hadapan kami.

“Habis tangan tu penuh dengan bulu ayam.. baju pun kotor” leter ibu sambil menjelingku tajam. “Kau ni pun satu Mia...”

“Memang satu pun” jawabku perlahan, namun telah didengari oleh ibu.

“Menjawab.. menjawab” membuatkan aku tersengih-sengih seketika.

“Makngah” Dila menegur ibuku berbahasa.

Sejenak ibu memandang Dila dan menanyakan tentang Maklong sebelum beralih semula kepadaku.

“Lain kali jangan dok ralit lagi.. nak sembang pun mata tu tengok-tengoklah sama Rizal.. hilangka.. apaka nanti .. baru padan muka” bebel ibu sambil menarik Rizal ke dalam dakapannya dan mendukung membawa masuk ke dalam.

“Marah betul Makngah ya?”

“Dah itu cucu kesayangan dia” jelasku sambil menghantar langkah ibu hingga hilang ke dalam rumah.

“Hampir tiga tahunkan usia si Rizal?”

“Ha ah” jawabku tenang sambil mengukir senyuman mengenangkan saat-saat indah membesarkan Rizal.

“Si Firdaus tahu tentang Rizal?”

Soalan spontan dari Dila mematikan senyumanku. Aku memandang wajah Dila lama. Cuba mencari maksud pertanyaan itu.

“Aku tak rasa dia berminat nak tahu pasal Rizal” jawabku perlahan sambil membetul-betulkan tudung di kepala yang sudah tidak betul kedudukan kerana di tiup angin. Sekilas aku memandang Dila yang seakan terkejut mendengar jawapan yang aku lafazkan. “lagipun kami dah bercerai.. tak payahlah diungkit-ungkit lagi” aku menjelaskan kepada Dila untuk menghilangkan kekeliruan lebih-lebih lagi bila teringatkan kembali kata-kata Firdaus yang membayangkan lelaki itu sudah tidak ingin mengetahui apa-apa berkenaan dan berkaitan diriku.

“Mungkin sebab dia tidak tahu kewujudan Rizal” Dila masih lagi mengasakku dengan soalan. Sejenak membuatkan aku tersentak. "Kalau dia tahu mungkin penceraian tak akan berlaku lebih-lebih lagi kerana kau hamil ketika itu.” Sekilas aku memandang Dila yang menyambung kembali hujahnya. Serba salah sebentar aku mendengar butir bicara dari Dila. Aku memandang Dila seketika, namun tak sepatutnya aku hamburkan rasa marah kepadanya kerana ketika kejadian pahit hidupku berlaku, Dila masih lagi di pusat pengajian menyambung pelajaran sedangkan aku selepas tamat diploma terus bernikah.

Aku menarik nafas seketika. Lalu satu demi satu kisah hidupku di perdengarkan kepada Dila.

“Ohh..” Dila merenungku lama, sejenak dia memelukku. “tak sangka Mia walaupun kita sebaya.. hidup kau penuh dengan ranjau.. sepatutnya dulu kau sambung belajar bersama-sama aku tapi..”

“Sudahlah Dila.. abah pun dah tak ada.. usahlah di ungkit kisah lama”

“So, sekarang apa rancangan kau Mia?”

“Aku nak cari kerja”

2 comments:

  1. Wow at last ada juga sambungan cerita ini .... i've been waiting for ur nxt entry on this story for months ... i hope u will still update this story ASAP ... cos nak tahu kesinambungannya lah ... anyway waiting patiently for the nxt entry Fr Aida "Perth"

    ReplyDelete