Terkini

Salam,

Terima kasih kpd semua yg sudi mengunjungi blog ini.

Saya amat berharap apa saja yang dipamirkan di sini tidak di copy paste/membuat salinan keluar tanpa kebenaran saya melainkan bersama credit sumber asal.

Di sini juga ingin saya maklumkan bahawa ada antara cerita2 bersiri yg telah tamat akan saya publish semula. Mungkin ada sedikit perubahan dan ada juga yang kekal.

Akhir kata, SELAMAT MEMBACA.

Terima kasih.

Jangan tanya aku lagi... :)

Wednesday

Hati Emas 6

Sayu wajah Mia merenung wajah tua ibunya dengan penuh harapan dan pengertian. Namun sayangnya wajah itu seakan langsung tidak memperdulikannya sebaliknya bangun dari situ terus mencapai penyapu lidi dan menyapu daun-daun kering yang bertaburan.

“Ibu.. bolehlah ye” Mia turut bangun dari situ dan membontoti ibunya sambil merayu.

“Ibu” tersekat suaranya dari meneruskan kata-kata apabila ibu berpusing dan merenungnya tajam. Sejenak Mia mengeluh kecil. Termasuk hari ini sudah dua hari dia cuba memujuk namun belum menampakkan hasil. Ibu berterusan membisu. Reaksi sebegitu jelas memberikan jawapan bahawa ibu tetap tidak mengizinkan dia ke kota untuk menghadiri temuduga.

“Kamu ingat senangke hidup kat sana.. sewa rumah.. makan minum.. minyak kereta lagi.. semua tu duit tau” sambil menyapu ibu mula berleter membuatkan Mia kaku seketika. Ibu meleterinya seolah-olah dia akan menetap di sana, sedangkan dia hanya pergi untuk temuduga kerja.

“Hah.. Rizal tu macamana pulak?” sergah ibu mengejutkan Mia yang kaku di situ.

"Baru temudugalah bu"

"Kalau dapat" sergah ibu tegas.

“Kalau dapat, syukur alhamdulillah lah.." jawab Mia sambil tersengih, namun tak lama kerana kecut melihat jelingan tajam ibu. "Selepas Mia mendapat tempat tinggal yang selesa kita semua pindahlah ke sana” pantas Mia berkata bagi meredakan kemarahan ibu.

“Amboi! Senangnya kamu bercakap.. habis rumah ni? Ayam itik.. pokok-pokok buah ni siapa nak jaga?”

Pertanyaan dari ibu membuatkan Mia terpaku dan lidahnya kelu. “Ni baru nak pergi interview dah macam-macam... kalau betul-betul dapat macamanalah agaknya?” terdetik dalam hati Mia dengan sikap ibu yang memberi pelbagai alasan.

“Daripada kamu nak bersusah payah kerja kat sana.. lebih baik duduk kat kampong ni.. lagipun kita bukannya susah sangat.. hah! Duit pencen abah kamu tu cukup untuk menampung kita anak beranak” bebel ibu lagi membuatkan Mia mengeluh panjang. Memang benar sungutan ibu tentang kehidupan mereka yang sudah tidak sesusah dahulu kerana duit pencen abah sebagai guru sudah mencukupi untuk menampung kehidupan mereka tiga beranak ditambahi pula dengan hasil jualan telur-telur ayam dan buah-buahan... amat memadai... namun semua itu belum mampu menjamin masa depan dia dan Rizal. Lagipun sampai bila dia harus bergantung kepada ibu. Dia juga mempunyai impian sendiri. Ingin mempunyai kerjaya sendiri dan juga memiliki rumah. Namun sikap ibu membantutkan keinginan serta cita-cita yang terpendam.

Sejenak Mia memandang ibunya yang tekun meneruskan kerja. “Sampai bila Mia dan Rizal nak bergantung kepada ibu.. Mia pun ada cita-cita bu....”

“Cita-cita apa Mia? Tak ingat lagi macamana kamu di sindir sehingga terpaksa berhenti kerja.. kamu dah lupa?.. Hah! Itu baru depan mata ibu.. nanti kalau kat sana macamana?” senafas ibu berkata memotong cakapnya laju.

“Mia sedar siapa diri Mia bu.. Mia akan jaga nama baik keluarga.” Ujar Mia sayu lalu wajahnya ditundukkan.

"Ibu tahu Mia anak yang baik.. tapi bagaimana kalau orang bertanyakan tentang status Mia.. siapa ayah Rizal bagaimana?" soal ibu sambil menyentuh bahunya. Suara ibu kedengaran sebak.

"Kenapa Mia tak cari je Firdaus.. bagitau dia pasal Rizal.. sekurang-kurangnya biar orang tahu Rizal tu berayah"

Bagaikan tertusuk sembilu mendengar ibu membisikkan nama itu ke telinganya. Tiba-tiba saja dadanya bergetar hebat. Denyutan jantungnya juga sudah menjadi tidak menentu. Sejenak wajah ibu dipandang. Andai orang lainlah yang berkata-kata tentang itu sudah pasti lama dia melangkahkan kaki beredar, tetapi kerana yang bersuara itu adalah ibu yang melahirkannya Mia menahan dirinya dan bersabar.

"Tolong bu.. bukankah kita dah berbincang pasal tu.." ujar Mia tersekat-sekat suaranya menghalang ibu dari menyebut nama Firdaus terutama tentang kisah silam yang ingin sangat dia lupakan.

"Tapi kan Rizal pun anak dia.... dan..."

"Rizal anak Mia... cuma anak Mia"

"Ibu tahu cuma.. ibu risau kat sana nanti.. dengan status Mia.. dan sikap Mia yang suka membisu..apa kata orang.. ahhh..lebih baik Mia duduk kat sini sajalah" akhirnya ibu meluahkan apa yang tersirat dan terbuku dalam hati. Mia tersenyum kecil memandang wajah ibunya. Dia tahu ibu amat risau memikirkan seandainya dia bekerja di sana nanti... orang akan memperkatakan tentang dirinya yang punya anak satu.. apa statusnya.. dan pasti orang akan menyangka yang bukan-bukan lebih-lebih lagi dengan sikapnya yang suka membisu bila di soal tentang siapa ayah si Rizal.

"Ibu janganlah risau.. tahulah apa Mia nak buat"

“Kalau kamu tak pergi tak bolehke?”

“Alah.. makngah.. yang nak bersedih sangat ni kenapa?? Mia tu baru nak pergi temuduga.. bukannya tentu dapat keje tu” entah dari mana datangnya tiba-tiba Dila sepupunya mencelah....

“Baguslah sangatlah tu, sokong..sokong” balas ibu geram sambil menjeling memandang Dila. "Datang tak beri salam, terus mencelah" bebel ibu sambil mengangkat punggung untuk masuk ke dalam.

"Jalan elok-elok makngah" usik Dila sambil mengenyit mata pada Mia. “Macam lampu hijau je” bisik Dila kepada Mia.

“Agaknya... " Balas Mia menjungkitkan bahu.

"Rasanya bolehlah tu" sambil ketawa Dila menduga.

"Kalau betul boleh..janji tau.. kita pergi sama-sama” ujar Mia memandang Dila lama.

“Mestilah.. selepas tu kita boleh ronda-ronda di sana” jawab Dila gembira.

1 comment:

  1. Thanks for the new update but why is it too short?? Anyway can you please continue the story daily ... tak sabar menantinya Fr Aida "Perth"

    ReplyDelete