Terkini

Salam,

Terima kasih kpd semua yg sudi mengunjungi blog ini.

Saya amat berharap apa saja yang dipamirkan di sini tidak di copy paste/membuat salinan keluar tanpa kebenaran saya melainkan bersama credit sumber asal.

Di sini juga ingin saya maklumkan bahawa ada antara cerita2 bersiri yg telah tamat akan saya publish semula. Mungkin ada sedikit perubahan dan ada juga yang kekal.

Akhir kata, SELAMAT MEMBACA.

Terima kasih.

Jangan tanya aku lagi... :)

Monday

Benarkah Cinta 6

- Bunga daripada siapa tu?

- Husband dia hantar lah tu..

- Tapi husband dia bukan ada di sini..

- Mana kau tahu, mungkin dia dah balik..

- kalau dah balik..kenapa muka dia muram..

- oit! Kau perhatikan dia ke?

- ??????

- oit! Kenapa diam???

- kau sukakan dia ke???

- hey dia pekerja aku…takan ambil berat pun salah..

- jangan bohong, kau memang sukakan dia..

- dia isteri oranglah...

- hahahaha..tahupun..ingat!!! berdosa meruntuhkan masjid

Ahh..jerit Haziq bilamana hatinya mula berbicara..

Apa dah kena aku ni..kenapa perlu aku menyebok pasal dia…tapi… aku nak tahu juga siapa pengirim bunga itu….dan kenapa wajah dia muram saja…hairan! selalunya wanita kalau mendapat bunga gembira tapi…..

Terperanjat Haziq bila tiba-tiba suara Sarah berada di intercom mengingatkannya supaya masuk ke bilik mesyuarat sekarang.

- Ahhhhh...

Haziq meraup wajahnya meleraikan segala andaian.



Dalam bilik Mesyuarat


Sarah cuba menumpukan perhatian kepada perbincangan namun mindanya tidak dapat fokus. Walau berkali dia mencuba namun dia gagal.



“Sarah belum bersedia lagi, maafkan Sarah” dengan berhati-hati Sarah menyusun kata agar tidak melukakan hati ummi Faridah. Lama ummi Faridah diam sambil merenung lembut ke arah Sarah. “ada sesiapa kah di dalam hati Sarah sekarang ini?” lembut nada suara ummi Faridah bertanya selepas terdiam seketika sambil matanya tungkas mencari anak mata Sarah, kerana selalunya mata tidak pernah menipu. Sarah membalas pandangan ummi sambil tersenyum menggelengkan kepala.

“Ummi faham, ummi tak paksa Sarah menerima abang Amran, jangan fikirkan perkara ini lagi ya..” ucap ummi Faridah sebelum bertolak pulang ke Kuala Lumpur.

Sedikit lega mendengar ungkapan dari ummi semalam tetapi… kunjungan sejambak bunga yang tak di jangka dari Abang Amran pagi tadi menjadikan dia sedikit bimbang. Apa mahunya lelaki itu???

“Sarah! hey Sarah!” panggil Haziq sambil mengetuk-ngetuk pen di meja.

“Ya! saya” mati lamunannya akibat di sergah oleh Haziq. Selalu sangat lelaki ini mengejutkan dia dari lamunan, suka sangat dia mengetuk meja. Ngomel Sarah di dalam hati. “Ada apa Encik?” tanya Sarah sambil menunduk mengambil pennya yang terjatuh ke lantai sewaktu di sergah tadi. Buk! Kepalanya terhantuk meja. “Adoi!” sambil menggosokkan kepala cepat-cepat Sarah membetulkan duduknya tak mahu menjadi bahan tontonan dan ketawa staf yang sedang memerhatikannya ketika ini. Encik Haziq pula di lihat merenung tajam sambil menggeleng-gelengkan kepalanya.

“Tadi saya kata, saya nak awak highlight perkara ini dalam next meeting” tegas suara Haziq kedengaran sambil menggoyang-goyangkan kertas yang dipegangnya. Terkial-kial Sarah mencari perkara yang di maksudkan oleh Haziq di dalam kertas minitnya “Hah! nasib baik ada tape recoder nanti boleh dengar semula” bisik hati Sarah menenangkan diri sendiri.

“Oklah! Setakat ini sahaja mesyuarat kita, cuma satu saya nak pesan..dalam dua bulan ni kita akan sibuk sikit, jadi walau macam mana sibuk sekalipun menguruskan projek saya nak kamu semua jaga kesihatan, sekiranya ada masalah tentang kerja, datang berbincang dengan saya..jangan dok pendam atau asyik MENGELAMUN..banyak mengelamun tak baik untuk otak.. tak produktif, itu saja..baik kita bersurai” sengaja Haziq menekankan sikit ayat `mengelamun’ agar Sarah faham.

Setelah semua orang meninggalkan bilik mesyuarat, sengaja Haziq memakukan dirinya di situ. Dia ralit melihat Sarah yang sedang ligat menyusun semula kertas-kertas berselerakkan dan file-file yang terdapat di atas meja.

“File tu Encik nak tengok lagika? Kalau tak saya nak simpan” tiba-tiba Sarah bersuara sambil jari telunjuknya mengarah ke satu file di bawah lengan Haziq. Pertanyaan yang tak di sangka-sangka itu telah mengejutkan Haziq yang sedang leka memerhati gerak geri Sarah, cepat-cepat Haziq mengalihkan tangannya, malangnya sikunya telah tertolak file tersebut jatuh ke lantai. Haziq terbongkok-bongkok tunduk untuk mengambil file tersebut…tiba-tiba...
Buk!
“Auuchh..” dengan susah payah Haziq bangun dan terus berdiri memegang file tersebut sambil menggosok-gosok kepalanya.

“Are you okey?” tanya Sarah. Tiada jawapan dari Haziq cuma tangannya ligat menggosok kepala. Sarah cuma memandangnya kosong.

Perlahan Sarah mengatur langkah menuju ke arah Haziq. Begitu hampir hingga rapat ke telinga Haziq, terpana seketika Haziq dengan gaya tangkap maut Sarah, tiba-tiba saja Haziq merasakan denyutan jantungnya deras berlari menyaingi kelajuan denyutan di kepalanya.

“Encik…” lembut suara Sarah kedengaran di cuping telinganya.

“Ya..” cuba di balasnya tapi tersekat di kerongkong.

“Lain kali Encik..jangan suka mengelamun..tak baik untuk otak..tak produktif” sindir Sarah, sambil menghamburkan tawanya sebelum berlalu meninggalkan Haziq terpinga-pinga.

"Seperti pernah ku dengar ayat itu"

No comments:

Post a Comment