Terkini

Salam,

Terima kasih kpd semua yg sudi mengunjungi blog ini.

Saya amat berharap apa saja yang dipamirkan di sini tidak di copy paste/membuat salinan keluar tanpa kebenaran saya melainkan bersama credit sumber asal.

Di sini juga ingin saya maklumkan bahawa ada antara cerita2 bersiri yg telah tamat akan saya publish semula. Mungkin ada sedikit perubahan dan ada juga yang kekal.

Akhir kata, SELAMAT MEMBACA.

Terima kasih.

Jangan tanya aku lagi... :)

Wednesday

Hati Emas 10

“Dah lama ke Rizal ke rumah Maklong?”

“Alah baru kejap tadi.. “

“Macamana dengan keje.. dah boleh sesuaikan diri kamu kat sana Mia?”

“Bolehlah bu”

“Jadi kamu balik minggu ni?”

“Mestilah jadi.. dah rindu sangat-sangat ni  kat Rizal”

“Tu lah.. cakap suruh tinggal saja kat kampung.. degil.. hah! Sekarang ni baru tahu”

Mia tersenyum mendengar ibu membebel.  Kalau boleh mahu sahaja dia memeluk ibu, tapi apakan daya jarak memisahkan mereka.

“Kak Reena.. ada call untuk Encik Borhan” tiba-tiba muncul  Siti penyambut tetamu  berbisik sambil membuat isyarat tangan.  Pantas Mia memohon izin kepada ibunya untuk mematikan talian.

“Okey sambungkan” balas Mia kepada Siti.

“Good Afternoon.. Encik Borhan Office” ucap Mia sebaik talian di sambung.
“Hallo! Hallo!” beberapa kali Mia mengulang ayatnya bila tiada respon dari si pemanggil.

 
“Yeah! . Boleh saya bercakap dengan Borhan?”

“Hah! Ada pun” bebel Mia di dalam hati sebaik mendengar suara pemanggil di talian.  Spontan Mia bangun menjenguk bilik Borhan.  “Tak habis lagi” Mia merungut sendiri.
“Encik Borhan is engage on the other line.. Boleh saya tahu siapa yang bercakap ni?

 
“I’m his cousin..”
Firdaus teragak-agak menjawab.   Entah mengapa jantungnya berdetik laju.

 
“Hallo” Mia memanggil berkali-kali kerana hairan tiba-tiba si pemanggil diam membisu.
 

“Agak-agak lama lagikah dia di talian?” pantas  Firdaus menjawab.
 

“Tak pastilah pulak saya.. “

“Kalau tak lama saya nak tunggu”

“Tak beranilah saya nak cakap.. tapi rasa saya lebih baik Encik call balik nanti.” Balas Mia pantas kerana dia tahu majikannya pasti mengambil masa lama kerana sedang berbual dengan pelanggan penting di talian.

“Tapi line sini selalu sibuk” acuh tak acuh Firdaus menjawab.

“Kalau macam tu apa kata Encik call Encik Borhan punya hp”

“I dah try call.. line busy memanjang..”

“Oh!” hanya itu mampu terluah di bibir Mia bila mendengar suara si pemanggil yang petah mematahkan setiap cadangannya membuatkan mati akal Mia untuk terus berkata-kata.

 
“Takpalah.. I hantar message je lah nanti” ujar Firdaus menjernihkan suasana.  Perasaan bersalah mengundang dirinya bila kedengaran suara Setiausaha Borhan sudah berubah nada.

“Saya rasa itu yang terbaik.  Apa pun nanti saya beritahu Encik Borhan yang Encik talipon” ujar Mia pantas.

“Eh! kejap.. “

“Ya.. ada apa Encik”

“Encik..” berkerut dahi Mia bila lelaki di talian itu hanya berdiam.

“Boleh saya tahu nama saudari?”

“Saya Reena Setiausaha baru Encik Borhan” senafas Mia memperkenalkan dirinya.

“Ohh..  saya ingatkan...” Firdaus tidak menyudahkan kata, sebaliknya mengeluh.

“Ingatkan apa?” Mia menyoal kembali hairan.

“Tak da apa.. so bye Reena” pantas Firdaus mematikan talian.

“Bye. “ balas Mia kembali.

 Sepupu Encik Borhan..

Macam pernah dengar suara itu..

Tapi kat mana?

Alamak aku lupa Tanya nama dia..

 
“Hai! Reena.. mengelamun nampak?”

"Eh! Kak Wan.. mana ada"
Suara Kak Wan Kerani Pentadbiran menegurnya.
 

“Kalau takda kenapa kamu tak perasan Kak Wan yang lama berdiri kat sini.”

 “Iye ke? dah lama ke berdiri kat situ?” soal Mia tersengih-sengih.

“Lama tu taklah..  tapi lenguh jugaklah lutut ni”

“Kenapa Kak Wan cari Reena ni?”

“Ler.. tanya lagi.. tahu tak sekarang ni pukul berapa?”

 “Alamak dah Pukul 1.15” jawab Mia mengecilkan matanya sambil tersenyum.   Kejap ya” ujar Mia sambil tangkas mencatat sesuatu lalu menyerahkan kertas nota kepada Encik Borhan yang masih di talian.  Sebaik keluar dari bilik itu pantas Mia  mencapai tas tangan di dalam laci.
“Jom lekas.. lapar dah ni” sambil tersengih Mia menarik tangan Kak Wan.

No comments:

Post a Comment